waarom krijg men een abram of sara op je 50 ste verjaardag en waar komt het vandaan en is dit aleen in nederland of ook daar buiten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.5K

Antwoorden (4)

Abraham en Sara waren een echtpaar uit de bijbel.

Wiki geeft het volgende antwoord voor de 50-jaar poppen:
Hij heeft Abraham gezien - hij is vijftig jaar oud geworden. Deze uitdrukking berust op een verkeerde interpretatie van Johannes 8:57.
Helaas staat er geen verdere uitleg bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond dit over de oorsprong van het gezegde "hij heeft Abraham gezien".
De zegswijze is ontstaan naar aanleiding van een bijbelpassage, Johannes 8:56-58. Jezus is in deze passage in een discussie verwikkeld in de tempel. "'De Joden zeiden: 'U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?' 'Waarachtig, ik verzeker u,' antwoordde Jezus, 'van voordat Abraham er was, ben ik er.'" Zijn toehoorders zijn verbaasd dat Jezus zo over Abraham spreekt, terwijl die al heel lang voor Jezus' geboorte was overleden.
In het buitenland wordt het ook gevierd als je de 50ste geboortedag bereikt hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik door Duitsland rijd als ik naar mijn werk ga, weet ik dat ook daar de abrahams en Sarah's buiten zitten als er iemand 50 is geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hartelijk gefeliciteerd met uw vijftigste verjaardag. Het vieren van de vijftigste verjaardag is een reeds eeuwen oud bestaande gewoonte, die voor zover bekent het eerst in West-Friesland gepaard ging met het geven van een Abraham of Sara.
Naar alle waarschijnlijkheid is dit gebruik afgeleid van hetgeen in de Evangelie van Johannes (hoofdstuk 8) is geschreven, waar de Joden vragen: "hebt u Abraham al gezien, terwijl u nog geen vijftig jaar oud bent?"

Nederland maakte algemeen kennis met dit smakelijk gebruik
Toen koningin Juliana 30 april 1959 en Prins Bernhard op 29 juni 1961 een Abraham van forse afmeting werd aangeboden.

Een Abraham/Sara bakken wij van luxe gevuld rozijnenbrood met noten en vruchten (afmeting ca. 50 cm). Deze abraham is gevuld met amandelspijs, waarna hij wordt verpakt in een fraaie (50-jarige) doos, toegevoegd met een oorkonde en een houten plankje. Abraham krijgt natuurlijk hier ook nog een potje mosterd bij.

Daarnaast bakken wij ook Abraham/Sara van speculaas; natuurlijk kunt u ook kiezen voor gevulde speculaas (gevuld met amandelspijs).
Met een van deze producten bent u van harte welkom als er iemand 50 jaar wordt, en komt u zeer zeker niet met lege handen aan.

Bij het bereiken van 60 jaar is de gewoonte ontstaan een Isaac te geven en een Jacob op 70-jarige leeftijd, terwijl men bij 80 jaren een Joseph geeft.