Wat betekend 4 en 5 mei voor jouw?

Heeft het voor jouw een speciale beteknis of is het gewoon 8 uur je mond 2 minuten houden en 5 mei een dag extra vrij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

Ik heb er niet zo veel mee. Nooit gehad ook, hoewel ik als tiener dan wel eens die 2 minuten stilte wilde meemaken bij een monument. Uiteindelijk vond ik er niks aan.
Ik bedoel daarmee niet dat de oorlog me niks zegt. Ik ben erg geïnteresseerd in wat er gebeurt is en vind het vreselijk dat er toen (en nog steeds) zo veel mensen sterven omdat ze van hogerhand ruzie hebben.

Ik ben benieuwd of ik vanavond 2 minuten stil moet zijn. Moet om 8 uur bij een bijeenkomst zijn (niet op 4 mei gericht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger deed het me niet zoveel. Ik speelde bij de harmonie, en ging dus hobbymatig naar het monument, en het is heel goed om het besef levende te houden.

Echter, 10 jaar geleden was Nederland zelf in oorlog, toen eigenlijk voor het eerst sinds 1945, en sindsdien is dat zo gebleven (verplaatst van de Balkan naar het Midden-Oosten). Maar die link wordt niet door het publiek, en niet door de politiek gemaakt. Blijkbaar is het leuker om op 4 mei te denken dat we in WOII heel erg zielig waren, en in door ons zelf gevoerde oorlogen een soort Robin Hood zijn, en dat we daar maar mee weg moeten komen.

Nu vraag ik me af hoe opportuun het nog is onze eigen doden te herdenken, nu er vele burgers slachtoffer zijn in gebieden waar wij 'opereren', als je weet dat er mensen door onze bondgenoten worden gemarteld, en blijkt dat de berichtgeving daarover op zijn zachtst gezegd gekleurd en gefilterd is.

Mijn idee is: twee minuten stil, dat is OK, maar alsjeblieft *niet* met je ogen dicht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij betekenen deze dagen niet veel. 5 mei moet ik ook gewoon werken, ik ben niet vrij.
Ik ben wel altijd stil om 8 uur, uit beleefdheid voor andere mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet verkeerd één keer per jaar stil te staan bij de doden die gevallen zijn om ons te bevrijden.
Aangezien ik in een dorpje woon waar zich een grote Canadese Begraafplaats bevindt, waren wij er al op de basisschool heel erg mee bezig.
De dodenherdenking sla ik dus nooit over, dus vanavond ook weer even 2 minuten stijf mijn lippen op elkaar tot de Last Post weggestorven is.

Wat betreft de extra vrije dag...
Niet iedereen werkt bij de overheid. Ik krijg hooguit 1x per 5 jaar vrij op 5 mei, in de zogenaamde Lustrumjaren (2000-2005-2010) en de vorige viel toevallig nog eens samen met hemelvaart ook.... Hopelijk valt het volgend jaar wel gunstiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan valt het op een doordeweekse dinsdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, dan zul je net zien dat Pasen en Pinksteren volgend jaar samen vallen op die dinsdag :)
Op 4 mei om 20:00 uur denk ik altijd aan mijn opa, die omgekomen is in de 2e Wereld Oorlog, en vooral ook aan mijn oma die achterbleef met 5 jonge kinderen en jaren in onzekerheid is geweest over het lot van haar man. Pas nu ik ouder ben, besef ik wat voor een verschrikkelijke tijd dat voor haar moet zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nooit zoveel met die speciale minuten, dagen, maanden of jaren. Je moet gewoon blijven nadenken en bewust leven, niet alleen van 20:00-20:02 op 4 mei.