Wat gebeurd er met de neus van pinokkio als hij zegt 'mijn neus groeit'?

Aangezien de neus van Pinokkio groeit als hij een leugen verteld, wat gebeurt er dan als hij zegt 'mijn neus groeit'?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Het beste antwoord

Dit heet een contracdictie interminus, filosofen buigen zich al eeuwen over deze specifieke vraag. Ze verwachten dat als pinokkio dit zou zeggen hij een afsplitsing van de huidige tijd/ruimte zou veroorzaken, waarbij in de ene variant zijn neus wel zou groeien, en in de andere niet. Dit noemt met een superpositie van het pinokkio-nasale-universum
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan groeit zijn neus, omdat het daadwerkelijke groeien van zijn neus een reactie is op wat hij zegt. Omdat hij zegt dat zijn neus groeit terwijl dit niet zo is, begint zijn neus te groeien. De paradox die erin lijkt te zitten, gaat dus helaas niet op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Afhankelijk van of hij op dat moment liegt of niet zal hij groeien.

Kortom zijn neus zal altijd groeien. Als hij ervoor gelogen heeft en hij zegt dat zijn neus groeit dan groeit zijn neus. Als hij ervoor niet gelogen heeft en zegt dat zijn neus groeit dan liegt hij en groeit zijn neus ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zijn neus groeit niet want zijn neus groeit NADAT hij liegt en hij liegt DAN NIET maar 1 sec. later wel dus dan is het 1 op de 2 dat zijn neus groeit