Waarom bestaat een dag uit 24 uur en een uur uit 60 minuten?

En een minuut weer uit 60 seconden. Voor bijna alles in het leven gebruiken we het 10-tallig stelsel. Het zou veel handiger zijn om dat bij tijd ook te doen.

etmaal bedoel ik ipv dag

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Het beste antwoord

bekijk de tekst op deze site eens:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat je deze getallen makkelijker kan opdelen in meerdere delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft gissen.
Sommigen beweren dat de Egyptenaren de vingerknokkels telden met hun duim, dan heb je twaalf aan elke hand.
Maar waarschijnlijker is, dat men er duizenden jaren geleden achter kwam, dat na 360 dagen de sterren weer net zo stonden als op dag 1.
En dat de volle maan zich 12 keer vertoont in 28,5 dagen.
Zo kwamen ze op 365 dagen in een jaar uit.
Met die basisgetallen hebben ze wellicht de maan/zon/sterren verhouding doorgezet. 60 seconden X 60 minuten is 3600. Daarvan passen er 12 in de dag en 12 in de nacht.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van de Volle Maan heb je fout, want dan kom je op 342 dagen uit en niet op 365... De Keltische kalender zat er met 13 maanden van 28 dagen nog het dichtste in de buurt...
Eén etmaal bestaat uit 24 uur, omdat men dit lang geleden zo heeft uitgedoktert. Dat ieder uur vervolgens uit 60 minuten en iedere minuut uit 60 seconden en iedere seconde uit 24 fragmenten bestaat is in de daarop volgende eeuwen zo bepaald. Net zoals onze huidige gregoriaanse kalender pas sinds de 16de eeuw bestaat...

Het zal allemaal wel gewoon een opeenstapeling van feiten zijn die men onderzocht heeft in de loop der tijd. En hierbij wil ik gelijk aan toevoegen dat de Keltische kalender met 13 maanden van 28 dagen hier het beste in de buurt kwam. 13 maanden x 28 dagen is 364 dagen in het jaar...

Maar aangezien er ooit iemand is geweest binnen de kerk die besloten heeft dat het 12 maanden moesten zijn is iets, waarvan ik niet echt wakker kan liggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12tallig stelsel is makkelijker opdeelbaar he. deelbaar door 1,2,3,4,6 en 12. Terwijl 10 maar deelbaar is door 1,2,5,10.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een twaalftallig stelsel is heel wat anders. Het getal 12 is een weergave uit het 10-tallig stelsel. In een twaalftallig stelsel zou je maar één symbool hebben voor de getallen 10 en 11. En niet zoals in ons stelsel 2 symbolen (lees cijfers)