Hoe kun je ervoor zorgen dat een hond niet om alles blaft?

Als mijn hond iets hoort dan blaft hij meteen. Hoe kun je dit afleren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Is het een pup? Ga naar puppycursus. Daar weten ze veel meer dan wij hier bij elkaar. Is het een volwassen hond? Ga naar een hondentrainingscentrum, om dezelfde reden.

Hier kan ik slechts wat tips geven, gebaseerd op mijn heel beperkte hondenkennis.

Een hond wil de baas zijn in het roedel. Dat is zijn natuur. Een hond is gelukkig als zijn positie in de hierarchie duidelijk is. Dus ofwel je laat hem de baas zijn, ofwel je laat hem onderop staan. Beide is goed voor de hond. Ik stel voor dat je kiest voor het laatste.

Dat betekent dat de hond jou heeft te gehoorzamen. Altijd. Onvoorwaardelijk. Doet hij iets ondeugends? Probeer niet te lachen, probeer hem niet aan te halen of te aaien. Straf het meteen af. Hard. Geef hem een hondenleven. Daar wordt hij gelukkig van.

Ik hoop dat jij dat psychisch aankunt...

Ga je met de hond wandelen? Als hij nog niet gehoorzaam is, moet de hond naar jou toekomen. Ga nooit naar de hond toe om hem te halen en om hem zijn halsband aan te doen. Jij bent de baas, hij staat onderop, dus hij heeft naar jou toe te komen.

Als je de deur opent, ga jij als eerste naar buiten. De hond loopt achter je aan. Dat doet hij ook op straat. In het begin doet de hond dat niet. Een korte ruk aan de lijn is voldoende onaangenaam, zonder dat je hem echt pijn doet, om de hond duidelijk te maken wat de bedoeling is.

Bij blaffen: meteen bestraffen. Een ruk aan de lijn, of een luid en duidelijk FOEI! Wat ook goed helpt bij een hond die steeds blaft: blijf bij de hond. Houd een metalen doosje in je hand (klein koekblik of zo) met daarin knikkers, of harde erwten. Zodra de hond blaft, rammel je daarmee. Eén keer, maar wel vlak bij zijn oor. Hij zal schrikken, maar dat moet dan maar. Troost hem niet als hij piept of zachtjes jankt. Schenk helemaal geen aandacht aan de hond. Herhaal het rammelen als hij opnieuw blaft.

Blaft de hond als hij alleen thuis is, en jij hem dus niet kunt bestraffen? Zet de radio keihard maar uit, en geef de buren de afstandsbediening. Zodra de hond blaft, zetten de buren de radio heel even aan (keihard dus), en dan uit.

Het moeilijke is dat je keihard moet zijn. Maar dat is vooral keihard voor jezelf - voor de hond geeft het duidelijkheid, en dus levensgeluk. Als de hond zijn plaats weet, kun je met hem dollen en spelen en pret maken. Als de hond zijn plaats niet weet, wordt hij ongelukkig, en kan hij bijvoorbeeld gaan bijten, naar jou of naar kinderen.

Nogmaals, verifieer het bovenstaande bij een echte expert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Prima antwoord! Mijn complimenten!

Andere antwoorden (4)

Ja, leer hem de veel voorkomende geluiden zodat hij er aan gewend raakt.
Maak hem niet bang, hierdoor wordt hij te waaks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat alles wat het blaffen van uw hond kan veroorzaken niet meer in de buurt is. Dit kan lastig zijn, maar u kunt bijvoorbeeld zijn toegang tot familieleden beperken of hem alleen maar bij één tegelijk in de buurt laten.

Zorg ervoor dat wanneer hij begint met blaffen dat IEDEREEN hem negeert. Ga hem NIET aaien, tegen hem praten, belonen, etc. Naast blaffen moet u er ook voor zorgen dat u niet reageert op wat voor geluiden (zoals huilen, grommen, etc.) hij ook maakt. Als u weinig succes heeft met deze methode na twee weken tijd, gebruik dan stap 4.

Zorg dat goed en stil gedrag u opvalt en beloon dit ook. Complimenteer en aai hem wanneer hij stil is bij de kinderen. Geef hem alleen dit soort aandacht als hij er niet om vraagt.

Betrap hem terwijl hij blaft. Zodra hij begint, spuit hem dan nat met een waterpistool en zeg: ¨Foei¨.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een STILTE valt tussen het blaffen door HEM TE GELIJK BELONEN MET IETS LEKKERS.

Blijf dit herhalen bij blafen zodra er een stilte valt gelijk belonen.

Na verloop van tijd geef je hem een aai over zijn kopje ipv wat lekkers of je wisselt het af de een keer wat lekkers en de andere keer een aai.

NEGATIEF GEDRAG NEGEREN MAAR POSITIEF GEDRAG BELONEN.

Honden zijn slim hij zal dit heel snel oppikken.

Veel succes

En je weet dat je hond je trouwste vriendje is

Toegevoegd op 25-04-2009 22:30:09
aub koop geen halsbanden die stroomstootjes geven ik begrijp niet dat deze banden verkocht en gebruikt mogen worden hier in Nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat een halsband, die stroomstootjes geeft als de hond blaft. Het duurt even en dan snapt ie het. Bandje om en hij blaft niet meer. Pavlov en Skinner erop nalezen, succes