Bestaat er volgens jouw zo iets als toeval?

Of gebeurt alles met een reden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Antwoorden (14)

Bij toeval zal grotendeels toevallig het geval zijn denk ik.

Toegevoegd op 23-04-2009 13:43:38
Dat alles met een reden gebeurt lijkt me zeer twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk beiden niet. Ik denk dat alles gebeurt naar aanleiding van een oorzaak (dat is wat anders dan een reden). Toeval is te herleiden naar een oorzaak-gevolg-verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je eigenlijk zegt is dat toeval gewoon een term is die wij verzonnen hebben om dingen aan te geven die we niet verwachten. En daar ben ik het mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies deboender, dat bedoel ik.
Toeval is gewoon een woord, zo moet je het zien. Het is niet 'iets'.
Alles wat gebeurd in de wereld heeft een oorzaak gevolg reactie. Toeval is alleen een term die wij gebruiken als 2 oorzaken en gevolgen samen komen op een moment/plek van waar wij het niet verwachten. Wat dus lijd tot de reactie 'o toeval'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Ik zou daar nog aan toe willen voegen dat gebeurtenissen die heel toevallig zijn zodat mensen het bijna een wonder zouden noemen, vaak simpel te verklaren zijn met statistiek. Er gebeuren heel vaak dingen die niet bijzonder zijn, en af en toe gebeurt er iets bijzonders. Juist die momenten worden door mensen onthouden.
Het leven is een samenraapsel van toevalligheden. Je levenskoers wordt bepaald door de keuzen die je maakt. Als je "toevallig" links af slaat, gebeurt het ene; recht af gebeurt het andere.

Wanneer iets met "een reden gebeurt" of naar een vooraf bepaalde uitkomst loopt, strookt dit niet met de vrije keus van de mens. Zeg maar: het maakt niet uit wat je doet. In dat geval hoef je niks te doen, het gebeurt toch. Dit komt niet overeen met wat ik tot nu toe in het leven heb waargenomen.

Je zou dus kunnen concluderen dat er dus WEL "iets als toeval" bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar maanden nadat mijn moeder overleden was, had ik een droom.
Mijn moeder was onverwachts overleden op 58 jarige leeftijd, aan een combinatie van factoren
astma, hartaanval, medicijnen... Ik had het er zeer moeilijk mee.
De droom ging als volgt:
Ik zat aan de rand van het bed van mijn moeder, en hield haar hand vast.
ik vertelde dat ik van haar hield, troostte haar en we lachten naar elkaar. We waren heel dicht bij elkaar
Die ochtend werd ik wakker met een fijn / raar gevoel, ik had mijn moeder even gezien, haar getroost, haar hand vastgehouden...
Om mijn gedachten wat te verzetten ging ik naar de winkels, bij de toenmalige Bristol kocht ik een cd :
Heerlijke herfst hits.
toen ik de cd thuis opzette en het derde nummer hoorde,
zat ik als aan de grond genageld, dít begin van het lied, was exact mijn droom van die nacht ervoor!

http://www.youtube.com/watch?v=WtpDG7tAD4E

Ik heb er geen woorden voor, toeval ???? Ik weet het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet ook wel Deja vu.
http://nl.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9j%C3%A0_vu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn reactie bij deboender over statistiek. Een mens maakt zo veel mee. De meeste dingen daarvan zijn niet bijzonder, maar af en toe zijn ze heel bijzonder. Juist die bijzondere dingen onthoud je. Toeval, zou je kunnen zeggen. Maar ik zeg: statistiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruud heeft gelijk. Het klinkt misschien onaardig, en je bent er misschien nog niet aan toe als je onlangs zoiets ingrijpends hebt meegemaakt. Het gaat misschien ook tegen je gevoel in. Ik vind echter dat je naar het grotere geheel moet kijken. Zeg maar: de holistische benadering. En dan kom ik inderdaad uit bij Ruuds opmerking. Opmerkelijk, dat wel. Maar het zou pas echt opmerkelijk zijn als zoiets nooit eens zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totdat je het zélf meemaakt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn gevoel zegt, dat het van gene zijde kwam, met opzet, en daarom dus geen toeval... Dat was voor jou... van haar... Groetjes classe1306
(fijne energie heb je)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou mooi zijn als dat zo was. En dit is een behoorlijk subjectief geval. Toch zou ik dit in het kader mooie toeval plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat blijven de voor en tegenstanders toch ver uit elkaar, wanneer leren we eens iets van elkaar dat is toch het doel van G.V.
Bepaalde dingen gebeuren met een reden. Dat hoeft niet bovennatuurlijk te zijn maar gewoon als een logisch gevolg.

Maar behalve dat denk ik dat veel dingen gewoon "toevallig" gebeuren hoor. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat wel degelijk iets als theoretisch 'toeval', bijvoorbeeld in de kwantummechanica. Je kunt daarbij nooit voorspellen hoe een deeltje zich gedraagt (waar een foton zich bevindt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen enkele reden vinden om te geloven dat alles met een reden (in de betekenis van "hoger doel", of "zingeving") gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval bestaat niet... Coïncidentie wellicht, maar toeval niet...

Als je toeval definieert als een bepaalde gebeurtenis én die bepaalde gebeurtenis vindt dan plaats, ja dan heb je natuurlijk dat toeval bestaat, maar het bestaat niet zonder dat er denken aan vooraf gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin... Er gebeurt allerlei dingen waar geen denken aan vooraf gaat. De ecologie van de aarde, bijvoorbeeld. Het was er lang voor de mens er was en dat er over nagedacht werd. Ik weiger om te geloven dat alles volgens een vooraf bepaald plan verloopt. Dan is er geen enkel plaats voor menselijke vrije wil en denken. Dat gaat ook in tegen wat ik over "God" heb geleerd. Wij hebben een vrije wil gekregen. "Hij" zou ook aan Noach na de zondvloed hebben beloofd nooit meer in te grijpen op aarde. Als je in zoiets gelooft, tenminste...
Er gebeurt helemaal niets met een 'reden'. Er is wel oorzaak en gevolg. Als ik iets loslaat, dan valt het naar beneden. Als je dat met redenen bedoelt dan wel, maar er is niet iets dat de zwaartekracht om die reden (!) heeft bedacht.
Er zijn alleen maar de redenen die we er als mens zelf aan toekennen. Een soort projectie op allerlei feiten omdat het toch niet 'zomaar' kan zijn dat...... Dan kom je al dicht bij het ontstaan van een geloof:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, toeval bestaat niet, wel zoiets als correcte spelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toeval bestaat niet, net als denken is dat een creatie van de mens(?).

Alles gebeurt met een reden bestaat ook niet.

(dit klinkt allemaal heel ontkennend)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuulk bestaat toeval, 1 van de grootste verklaringen voor de meeste dingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gebeurt er helemaal niets met een reden. De natuur heeft namelijk geen doel. Er gebeurt enorm veel tegelijkertijd op de wereld. Soms komt het voor dat twee gebeurtenissen een verrassende "link" met elkaar lijken te hebben, en dat noemen we toeval.
Gezien het feit dat er zo ontzettend veel tegelijkertijd gebeurt, is de kans groot dat zo'n link er lijkt. Iedereen heeft wel eens zo'n ervaring, dat kan niet missen.