Als jullie iets vinden bijvoorbeeld een portomonee,telefoon of iPod, Houd je het dan of breng je het netjes terug naar de eigenaar?

Stel je loopt op straat en je ziet opeens een portomonee met €200,- erin zitten, maar ook genoeg pasjes en gegevens van de eigenaar, geef je het dan terug of hou je de €200,-? Of stel je vind een iPod of telefoon met genoeg gegevens van de eigenaar, houden of terug geven? Wie is hier allemaal zo eerlijk?

Ik zou het overigens zelf wel doen hoor ;)!

En daar bedoel ik mee teruggeven

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Ik ben een verkeerd opgevoede asshole...

Ik ga niet naar politie maar snuffel zelf de eigenaar op en die krijgt alles met inhoud terug.

Doet niet wat ge niet wilt dat u geschiedt....

Ik zou ook wild zijn als iemand mijn porto of telefoon zou terug brengen..

Ik zou hem echter nooit naar de politie brengen, ik zoek het zelf wel uit... in het buro "verdwijnt" hij na een tijd toch in de zakken van de overheid (of nog erger)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Teruggeven natuurlijk. Waarom zou je iets willen houden wat niet van jou is? Volgens mij is dat diefstal en strafbaar, en bovendien moreel verwerpelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben daarin heel eerlijk, ik zou me vreselijk voelen als ik dan het gevonden voorwerp (met inhoud) zou houden.
Ooit heb ik eens 5 gulden gestolen, hiermee had ik snoep (fruitellarolletjes) gekocht... ik voelde me ZO vreselijk, dat ik ze niet eens wilde opeten :D Ik ben alleen nooit zo eelijk geweest om de gestolen 5 gulden op te biechten (...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou bij ons heb je het in iedergeval opgebiecht. Voel je je beter? ;)
Zelf proberen de eigenaar te achterhalen. Wie weet zit er nog een beloning in ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In dit geval: "Eerlijkheid duurt het langst"

Persoonlijk voel ik me niet gelukkig als ik een portemonnee vindt van een ander (met fotootjes van zijn/haar kind/vrouw), of met veel geld er in).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uiteraard geef je dat terug. Als je dat fatsoen niet eens kunt opbrengen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zoek de eigenaar op.

Ik heb eens een portemonnee gevonden en terug gebracht. De man was zo blij dat hij het geld dat er in zat (25 euro) direct uit de portemonnee haalde en aan mij gaf :).

Dat voelt toch een stuk beter dan het geld zelf pakken en de portemonnee niet terug brengen ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Teruggeven aan de eigenaar.
Naar de politie brengen? Nooit van z'n leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, ik zou zeggen: Netjes terugbrengen, maar mijn zusje heeft daar vorig jaar ook haar bekomst van gekregen.

Ze vind een portemonnee met daarin nog een Euro of 40, adres zat er in, portemonnee teruggebracht krijgt ze te horen dat er 10 Euro uit mist en dat zij die gestolen heeft, of ze die maar terug wil geven...
Alsof zij zo stom zou zijn om er eerst geld uit te halen en dan de portemonnee te retourneren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ff nieuwsgierig, heeft je zusje de 10 euro betaald/ gegeven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee natuurlijk niet, die is ook niet gek. Zij antwoordde ook iets in de trant van: Ik zou gek zijn als ik de portemonnee terugbracht nadat ik geld gejat had.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja precies.. daarom zullen vele de portemonnee + inhoud gewoon houden door dat gedrag van diegene die de portomonnee verloren is..
Wie eerlijkhied geeft, zal het ook ontvangen!

Laatst tijdens het stappen met vrienden lag er een telefoon op de parkeerplaats. Netjes naar de beveiliging gebracht. Wat moet ik met de spullen die niet van mij zijn?! Wees gewoon eerlijk en breng het terug naar de eigenaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik breng het of terug naar de eigenaar, of naar de politie. Al meerdere keren gedaan. Toen ik zelf beroofd werd, hebben 2 mensen mij ook heel blij gemaakt door mijn tas met muziekstukken, mobiel en portemonnee terug te laten bezorgen. Die heb ik dan ook beloond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaat zoiets als een geweten. Ik vind dit gewoon fundamenteel. Eerlijkheid was de voornaamste waarde die mijn ouders mij meegegeven hebben en waarvoor ik hun altijd dankbbaar ben, zelfs al heeft die eerlijkheid ooit knauwen gekregen door mensen met een minder geweten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo egocentrisch ben ik dan ook nog wel. Als ik iets vind wat ik kan gebruiken houd ik het voor mezelf.
Bij portemonnee's haal ik het geld eruit. Vervolgens deponeer ik de beurs dan in een postbus.

Ik ben zelf al vaak genoeg iets verloren en dat heb ik dan nooit meer teruggezien. Ik weet dat dit geen excuus is, edoch stoor ik mij hier verder niet aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt ervan af, Jessie...

Wat ik doe is het volgende, ik "ruik" aan het voorwerp.. Met dat "ruiken" bedoel ik, dat ik voel ik met alle zintuigen wat de energie van het voorwerp is. Dat duurt misschien een paar seconden en dan weet ik wat ik er mee moet doen. Terugbrengen of niet...

Ik heb geen schuldgevoel of samaritaans gevoel als ik het één doe of het andere...

Zo doe ik dat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zal de gevonden spullen ook nooit houden. Ik weet hoe een ellende het kan zijn als je al je pasjes en id-kaart kwijt bent. Zie dan maar eens zonder legitimatie nieuwe pasjes aan te vragen..
En wat moet ik met de spullen van een ander?! Ik denk dat ik altijd bang blijf dat iemand zijn spul herkent of wat dan ook.
Ik hoop dan dat als ik het terug geef dat mij ook iets goeds zal overkomen.
Niet dat dat dan gebeurt.
Maar ja. Het geeft me wel een goed gevoel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoiets als karma, Wie goed doet. ontvangt goed... op welke mogelijke manier dan ook ;)!
Ik zal altijd proberen de eigenaar te achterhalen, meestal moet dat lukken met portomonee's ivm naam op bankpas oid. en dan achter 't adres komen! gebeurd zelde zoiets bij mezelf. maar als je andere er mee helpt why not ;)!.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpel, ik zou het terug geven. Kan ik de eigenaar niet opsporen geef ik het aan de politie.
Ik begrijp het dat sommige mensen het niet zouden doen. Deze mensen zullen er wel slechte ervaring mee hebben gehad.

Maar ik heb zelf prima ervaring met de politie. Wel vaker wat kwijt geraakt en altijd weer via de politie terug gekregen. (En ja alles zat er nog in).

Back to the point: ja ik zou het terug geven.
(wel stiekem hopen op een kleine beloning natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Jessie;

Ik zal eerst kijken of ik een eigenaar kan achterhalen, zo niet dan laat ik mijn gegevens bij de pliesies achter. En dan rustig een jaar wachten tot ik die bom duiten de mijne mag noemen....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat je zoiets hoe dan ook terug moet brengen, maar als ik het zelf kan doen geef ik daar de voorkeur aan, niet om een eventuele beloning, maar omdat het sneller gaat als ik het voorwerp rechtstreeks zou kunnen terugbrengen. Mocht het echt niet lukken dan gaat het naar gevonden voorwerpen / politie in de hoop dat de eigenaar zich daar meldt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sowieso teruggeven, daar krijg je een goed gevoel van. Maar als ik €200,- los op straat zou vinden zou ik wel eens kunnen denken: gelukje voor mij...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is iets waar je een persoonlijke keuze in moet maken vóórdat de situatie zich voordoet. Op het moment dat de portemonnee/ipod/mobiel er ligt, en je hebt hem in je knuistjes, dan is de verleiding wel erg groot om het maar te verdonkeremanen.

Wat ik doe in zo'n geval? Melden bij 0900-tuig, diender zoekt de eigenaar op, ook als de eigenaar eenvoudig te achterhalen is. Overdracht kan op het bureau worden afgesproken (neutraal gebied, met getuige).
Als niemand zich meldt (de termijn die hier voor staat weet ik niet) kun je het alsnog tot je eigendom rekenen.

En een financiële vergoeding stante pede weigeren; iemands eigendom teruggeven is normaal, en hoeft zo niet beloond te worden, een simpel 'dank je' volstaat.