Zaterdagavond en het vuur brandt niet meer. Is het de leeftijd?

Vanaf grofweg een jaar of veertien bekroop mij wekelijks steevast het gevoel dat ik uít moest, dat ik de weekendsfeer in de stad moest proeven, dat ik wat zou missen wanneer ik niet op zaterdagavond gezien zou worden en zou zien. Gewapend met een vlotte babbel, vergezeld door een clubje hongerige vriendinnen en gevuld door een onbestemd verlangen zou en moest ik iedere week deelnemen aan het uitgaansgebeuren.

Ook in mijn studententijd stak dit weekendduiveltje uiterlijk elke zaterdagavond zijn kop wel weer op. Op donderdag gaf hij kopjes, op vrijdag werd hij manifest maar eerst op zaterdag was hij werkelijk niet meer te houden: de (week)kalender dicteerde.

Sinds een jaar of vijf echter (ik ben van '74) lijkt dit wekelijkse vuurmannetje zijn "slachtoffers" elders te zoeken. Ligt dat aan mij, ligt dat aan het vuurmannetje, aan het uitgaansgebeuren of zou dat kunnen liggen aan mijn gevorderde dertigersdom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Als jongen van 14 weet je nog niets van de wereld.Je hebt niets meegemaakt, voorzichtig dienen de eerste meisjes zich aan. Spannend! Je gaat leren wat muziek met je kan doen. Je zoekt de mensen juist op, hoe meer hoe beter Je geniet doordat je ergens bij hoort. Je leert bier drinken en ervaart hoe meer hoe gezelliger. Zo gaan de jaren voorbij. En zo tegen de dertig (of eerder) heb je het allemaal wel zo een beetje gezien. Van te veel bier krijg je nog steeds hoofdpijn, en te veel vrouwen wordt erg lastig. En na het zoveelste rondje begin je slaap te krijgen. Op eens is er dat moment dat je ,je afvraagt, wat doe ik hier nog? Je komt eerder thuis dan anders, je kan steeds slechter tegen te veel bier. De kater begint een tijger te worden die er ook veel langer aanwezig is dan vroeger. Na een nachtje doorzakken, heb je 4 dagen nodig om je weer normaal te voelen. Je slaat steeds meer een weekendje over om thuis te blijven Het vuurmannetje is volwassen aan het worden en steekt een deel van zijn energie in andere zaken. Wat er dan nog over is, is niet genoeg om ieder weekend het grote vuur aan te houden!! Maar met een klein vuurtje is het ook gezelig!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi geschreven! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar sluit ik me bij aan!

Andere antwoorden (9)

Dan is het vuurtje snel minder geworden,jammer! Toen ik nog rond de 50 was...ging ik met mijn vrouw en dochters de kroeg en disco nog in.Hongerige vriendinnen/vrienden namen we 's nachts mee naar de chinees, daar kon je tot 03.00 nog lekker babi plakband eten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan zeker de leeftijd zijn, maar het kan ook liggen aan het ontbreken van dat clubje hongerige vriendinnen ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt aan de leeftijd.
Ik ben zelf uit 73 en het komt mij bekend voor.
Al zou ik vanavond kunnen (vrouw en kinderen), dan nog zou ik het niet doen omdat ik geen zin heb populair te doen in een nagemaalte skihut vol met oppervlakkige contacten.
(Om maar een zijstraat te noemen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
UhHuh!
De wijn en het kaasplankje staan klaar hoor.
Dat ligt aan je situatie. Ik vind het inmiddels belangrijker om goede vrienden te hebben en die te verblijden met mijn bezoek - of vice versa. 'Op jacht' hoef ik ook niet meer, ik ben al jaren gelukkig getrouwd en mijn vrienden zijn onze gezamenlijke vrienden. Het ultieme uitgaan is voor mij optreden met onze band (waar mijn man ook in speelt) en dan gezellig babbelen met mensen die komen kijken of leden van andere bands die spelen.
Ik denk dat je, naarmate je ouder wordt, andere prioriteiten stelt en meer diepgang wil in de relaties die je met anderen hebt. In een kroeg o.i.d. is het toch altijd een stuk vrijblijvender. Ik heb in elk geval mijn vrienden nog nooit in een uitgaansgelegenheid ontmoet en nee, ook mijn man heb ik daar niet leren kennen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En ook als je ouder wordt ga/leer je meer te genieten van andere dingen. Ik leefde ook altijd voor het weekend. De doordeweekse dagen telden niet mee, ik was alleen met mijn gedachten bij het uitgaan.
Na een aantal jaren trekt het mij niet meer zo om in die bomvolle kroegen te staan met muziek die zo hard staat dat je niet eens gezellig kan kletsen. En de mensen om me heen worden jonger, lijkt het, maar dat komt omdat ikzelf ouder word. Ik vind het leuker om met vrienden, die ik al minder spreek/zie door het drukke (gezins)leven, te praten met een glaasje erbij dan met die vrienden in een cafe te staan en dan niet een normaal gesprek te kunnen voeren.
Het hoeft allemaal niet meer zo nodig maar eens in de zoveel tijd begint het te kriebelen en probeer ik het weer eens. Zeker leuk en gezellig maar niet meer voor iedere week.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haha, heel herkenbaar! Bij mij is net zo gegaan: vroeger kon ik niet wachten tot het weekend was en ik op stap kon, nu ben ik blij als ik op vrijdagavond thuis met mijn voeten op tafel en een pilsje in de hand kan uitblazen van de werkweek.
Het zal wel met de leeftijd te maken hebben. Gelukkig kom ik nog wel regelmatig in de kroeg, want ik blijf het leuk vinden. Maar meestal doordeweek en nog maar een paar keer per maand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik herken dit behoorlijk. Maar of dat dit aan de leeftijd ligt durf ik niet echt te zeggen. Misschien dat het iets is van de generatie uit de jaren '70? Ben zelf van 72 en precies zoals je zegt ergens rond je 31/32ste is dat vuur mannetje weg...

Ik geloof best dat dit tijdelijk is. Maar op het moment heb ik gewoon andere dingen aan mijn hoofd die ik belangrijker vind dan uitgaan...

Maar niet geheel onbelangrijk. We hebben ook een hele reeks muziekstijlen mee gemaakt. De leuke Disco, Pop, Rock, Hip-Hop, House, Hard-core, Happy-house, Euro-house etc. En op een gegeven moment houd dit allemaal op, waar het niet meer onze interesse heeft. Het is nog wel eens leuk als je het op de radio hoort. Maar in het uitgaansleven wil je het niet meer horen...

Van eind jaren '80 tot een jaar of 4 terug was ik ook in het uitgaansleven te vinden. Maar van die hele groep van vroeger is er nog welgetelt één die ik nog wel eens tegen kom. Terwijl we vroeger van vrijdag t/m zondag in het uitgaansleven doorbrachten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het vuurtje brandt bij mij nog altijd. Maar als je ouder wordt, zijn de omstandigheden er vaak niet naar om van donderdag t/m zondag uit je dak te gaan. Je hebt toch meer verantwoordelijkheden. Ik ga nog regelmatig uit, geniet daar ook van, maar de consequenties (met een bonkend hoofd om 7:00 uur opstaan om mijn zoon eten en aandacht te geven) vallen mij toch zwaar. Maar het "thank god it's Friday" gevoel zal bij mij altijd blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt verschillende soorten vuren : strovuur voor jongeren, snel een groot hoog vuur en snel uit; later wordt dat een haardvuur :rustig brandend tot laat in de nacht , zonder veel spetters en met een mooie gloed. je hebt blijkbaar behoefte aan veel sociaal kontakt. ik heb dat al tijdens de week en zoek daarom liever een paar vrienden op voor een goed gesprek bij een whisky.