Zijn mensen in essentie goed of slecht?

Of kan je dat niet beoordelen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (10)

Dat is niet te beantwoorden vooraleer je goede definities aanlevert van goed of slecht en het liefst een beschrijving van hoe je wat wilt meten.

Goed en slecht betekenen ook nog eens verschillende dingen voor mensen. De grootste verschillen liggen denk ik tussen de volken die in stameer en de volken die in individuele eer denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'T hangt bijna volledig af van de omgeving tijdens 't opgroeien (en in kleinere mate genetisch). Eén enkele niet-zo'n-grote gebeurtenis kan al zeer veel verschil uitmaken voor de verdere ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In essentie GOED, al komt het wel eens verkeerd over..
en heel soms slecht, en ik weet niet waar dat aan ligt
-jalouzie,hebzucht, afgunst?-
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is in essentie goed, de maatschappij maakt dat sommige anders evolueren en misbruik van de goedheid van die anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of mensen dat 'zijn' kan ik uit ervaring (en ik heb in mijn leven, ook beroepsmatig, tot nu toe zéér veel verschillende mensen ontmoet) niet zeggen, hooguit vermoeden. Ik vermoed sterk dat 'de mens' in essentie slecht is, maar ik ken gelukkig ook veel goede mensen.

Met goede mensen bedoel ik mensen die door en door betrouwbaar zijn, niet over je roddelen, je helpen en/of bijstaan als dat nodig is en wanneer dat nodig is, kortom:
op wie je onder alle omstandigheden een beroep kunt doen. Die zijn er, vind ik, niet veel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle mensen zijn in essentie goed... Kan ook niet anders...

Een mens is niet alleen maar lichaam, maar ook meer dan dat. Dat wat erin geboren wordt. Zeggen niet alle ouders dat alle kinderen zo veel van elkaar verschillen? Hoe kan dat nou?
Als je met me mee wil gaan in de volgende analogie. Een mens is én auto én chauffeur. de auto is het lichaam en de chauffeur is de wil, of aard van het beestje.
Chauffeur wil rijden en de auto is waar de chauffeur in rijdt. Een auto zonder chauffeur komt niet ver en een chauffeur zonder auto komt ook niet ver...
De chauffeur is wat niet sterft en de auto is wat wel sterft...
Is de auto total-loss, dan stapt de chauffeur uit en meet zich een nieuwe auto aan. Auto´s die het niet meer doen worden opgeslagen op het auto-kerkhof of worden verbrand.

Het stopt met schrijven.... sorry...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet ieder mens die geboren wordt is 'compleet,' met andere woorden:
er worden zowel psychisch en fysiek beschadigde mensen geboren. Als je geestelijk niet helemaal in orde bent, kun je in bepaalde gevallen afwijkend gedrag vertonen, dat hinderlijk of gevaarlijk kan zijn. Ik druk mij voorzichtig uit. Stalin, Hitler, Mugabe en vul het rijtje maar aan... waren dat goede mensen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wanneer maak je de balans op, toen ze geboren werden of nadat ze zijn gestorven, of nog veeel later...
En vergeet niet dat op astraal nivo mensen hier geboren worden om zaken neer te zetten, zoals de twee wereldoorlogen die van hoger hand uitgelokt zijn, om orde op zaken te stellen. Mensen die zich ten dienste stellen voor zo´n opdracht, zijn moedig... en ik zal de laatste zijn die hen als slecht kan bestempelen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oh ja en wat is goed en slecht? Hoe bepaal jij dat en welke criteria haal je daarbij aan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je het antwoord niet afmaken?
Alle mensen zijn slecht. Als dat niet zo zou zijn hadden we geen regeringen, politie en anderen nodig om onze maatschappij uit eigenbelang te controleren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kun je zelfs heel makkelijk beoordelen. En de meeste mensen doen dat continu. Voor wat dat oordeel waard is dan. Goed en slecht zijn menselijke taal-begrippen, dus per groep of individu weer anders. Wat een kanibaal als 'goed' beoordeeld, vind ik weer minder. Maar hij vind automobilisten die moeder aarde vergiftigen weer misdadig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Normen voor goed en kwaad of slecht veranderen voortdurend en zijn ook van plaats tot plaats verschillend. Dat maakt het moeilijk om zo'n vraag te stellen of te beantwoorden. In het algemeen noemt men goed wat een samenleving bestendigt en slecht wat die samenleving ondermijnt.
In dat licht zou je kunnen zeggen dat de mens meer goed dan slecht is omdat de mens nog steeds bestaat, maar je kan evengoed argumenteren dat hij slecht is omdat veel mensen onder heel slechte omstandigheden moeten leven en sommige volken dreigen te verdwijnen.
Goed en slecht zijn dus erg relatieve begrippen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

De mens is in het algemeen goed zo lang hij vindt dat het niet slecht met hem gaat.