Wat betekend "mager en gezond" en waarom staat het in geen enkel woordenboek?

Dit antwoorden mensen (hier in Limburg) vaak als je vraagt hoe het met ze gaat.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
7K

Antwoorden (4)

Geen idee wat het betekend. Echter, Het staat neit in een woordenboek omdat:
- Het een uitdrukking is
- Het streektaal/dialect is en dus niet onder ABN valt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb eens voor je rondgeneusd op internet maar kan niets voor je vinden. Heb zelf ook bijna 10 jaar in Limburg gewoond, en ken het gezegde eerlijk gezegd ook niet. In Limburg kan het ook veel schelen in welk deel of welke stad je woont, mensen uit bijv. Kerkrade en Maastricht spreken een heel ander dialect. Ik wens je veel succes met vinden van de betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een zinspeling op de bekendere Limburgse uitdrukking 'rond en gezond'. Beide uitdrukkingen zijn antwoorden op de vraag hoe het met iemand gaat. Een gezet persoon zal snel rond en gezond zeggen, waarmee hij/zij aangeeft dat het goed gaat. Als je mager bent kun je dit niet zo zeggen. Daarom is de uitdrukking vervormd tot mager en gezond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een vorm van zelfspot: mensen die dit zeggen zijn meestal het tegengestelde. Om niet over te komen als "klager" zegt men mager en gezond te zijn.