Ben ik wie ik ben of ben ik wie ik wil zijn?

Kortom, is je ik van te voren al bepaald of ben je vooral degene die je in de toekomst wilt zijn. Ik heb ooit een mooie stelling gehoord in de trant van; Je bent wat je toekomst plannen zijn. Ben je het eens of oneens met deze stelling?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (9)

Ben ik mee eens! Je bepaald namelijk zelf wat je wilt. Wat je ambities zijn, en wat je graag zou willen zijn in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Forrest Gump zegt dat het een beetje van allebei is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In beide gevallen blijf je wie je werkelijk bent...
Dus je bent wie je bent en daar doe jij helemaal niets aan.
Er is alleen maar het nu. Verleden is een nu dat per definitie in het verleden ligt, dus het bestaat niet meer. Toekomst is iets wat nog moet gebeuren, dus bestaat (nog) niet in het nu.

Is het niet interessant om uit te zoeken wat dat nu echt is dat IK?
In de vraag "Ben ik wie ik ben?", daar staat het al twee keer in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jouw vraag is helemaal geen "eens of oneens" vraag...
Dit gaat over predestinatie of lotsbestemming . Elke mens is door opvoeding voor een gedeelte gedetermineerd. Draait en keert het als je wil maar je kan je afkomst, opvoeding niet loochenen. Als je in je groeiperiode de nodige wilskracht opbrengt om uit een bepaald sociaal midden te groeien, kan dat maar zal dat nieuwe aanpassingsproblemen meebrengen .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het toch een combinatie blijft van genetica en omgeving. Je hebt er wel invloed op, en je omgeving heeft ook invloed op wie je bent, maar je kunt toch de genetische basis ook niet over het hoofd zien mijns inziens. Dus het antwoord zou dan zijn dat het allebei waar is voor een deel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik wil echt graag niet zijn zoals ik ben maar bepaalde angsten houden me tegen. Ik denk dat dat bij veel mensen het geval is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is hier, hoever van te voren bedoel jij bepaald? Voor je geboren wordt? Of op dit moment, terwijl je toekomst plannen hebt.

Ik ben het niet geheel eens met dat je bent wie je wil zijn, omdat volgens mij ieder mens leert en groeit (tenminste, de meeste mensen). Er zijn teveel tegen bewijzen tegen je 'stelling', omdat er veel mensen dromen van rijk worden en dat niet doen. Veel kan zijn opgesloten in het karakter van een persoon. Maar soms zijn er misschien ook psychische trauma's die iemand ervan weerhouden om een doel te bereiken. Daarmee ben je dus automatisch 'nog' niet wie je wilt zijn.daarentegen bent je altijd wil je nu bent. Immers, het punt nu is een moment dat je definieert in tijd en verandering naar het volgende moment even uitsluit. En je bent niets anders dan je persoonlijkheid en lichamelijkheid op dit gestelde moment.

Onafhankelijk van antwoord op mijn wedervraag, zeg ik: je bent wie je nu bent, niet wie je wilt zijn (anders wilde je het niet zijn, maar was je het al) en ben het daardoor ook niet eens met je genoemde stelling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk beide. Je gaat een richting op maar je bent halverwege.

Je probeert te zijn wie je wil zijn maar ben je dan ook wie je bent?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is je ik al bepaald of bedoel je of je persoonlijkheid al bepaald is? Je bent wie je bent, onafhankelijk van de persoonlijkheid die je ontwikkelt...