Over het algemeen gebruiken we het voorzetsel achter bij alles waar we actief mee bezig zijn: we zitten achter de boeken, achter het stuur, achter het bedieningspaneel, achter de typemachine, achter de pc, enzovoort. In sommige gevallen is in plaats van achter ook aan mogelijk: achter/aan de piano, achter/aan de toetsen. Maar we zitten voor de televisie, een apparaat waar we niet actief maar passief mee bezig zijn.

Het beeldscherm is een twijfelgeval, omdat taalgebruikers er verschillende betekenissen aan toekennen. Wie met ‘het beeldscherm’ de computer of tekstverwerker in zijn geheel bedoelt, zit bij voorkeur achter zijn beeldscherm. Maar degenen voor wie het beeldscherm van de computer niet meer is dan een projectiescherm, vergelijkbaar met de tv, nemen plaats achter hun pc en zitten daarbij dan voor hun beeldscherm.

(deze vraag is al eerder gesteld op http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-zit-tv-achter-pc.146)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze vraag is al eens gesteld. Zie link.