Voor slimme koppen alleen. welke vraag stel je.

Je bent op reis en je wilt naar een bepaald dorp. Op een gegeven moment kom je op een splitsing waar je twee kanten op kunt. Je weet alleen niet welke kant je op moet. Bij de splitsing staan gelukkig twee mannetjes. Maar een van die mannetjes liegt altijd en de andere spreekt altijd de waarheid. Je weet niet welke van die twee de leugenaar is. Omdat de mannetjes ook weer niet zo heel veel zin hebben om je te helpen mag je een van hen een vraag stellen. Welke vraag stel je?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Vraag aan een man: "Waar zou de andere man mij naar toewijzen als ik hem vroeg welke kant het dorp op is?" En sla de andere weg in.
Als je die vraag aan de leugenaar stelt dan geeft hij de verkeerde weg als antwoord. Als je die vraag aan de waarheidsspreker zou stellen dan geeft hij ook de verkeerde weg als antwoord.
Zo je weet welke weg het niet moet zijn en dus moet je de andere weg in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wel bron vermelden, hè:
http://forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2534564-p-2.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://www.rdzl.nl/de_weg_kwijt_raadsel.html ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch knap hoor +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zat ook in de film Labyrinth, oud raadseltje al

Andere antwoorden (3)

waar woon je?

de gene die de waarheid spreekt wijst naar zijn dorp

de gene die liegt wijst niet naar zijn dorp

dus weet je altijd waar je heen moet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kunt U mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag iets ander hebt.
je vraagt namelijk aan allebei welk antwoord de ANDER zal geven. Ze zullen dan beide hetzelfde zeggen en die weg neem je NIET.