Kan een droom voorspellen, dat er iets gaat gebeuren of is gebeurd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
5.9K

Antwoorden (12)

Ik droomde eergisteren over een kennis die ik zo'n 3 keer per jaar zie. Kom ik haar gisteren tegen bij mijn ouders. Of dat voorspellend of toeval is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een droom is een droom, meer niet. Geen enkele droom is voorspellend. Een droom is hersenactiviteit terwijl jij er niet bent. Jij bent er niet als je slaapt. Maar in het wakker worden volgen processen elkaar op. En op enig moment komt er weer het lichaam en de wereld tevoorschijn in bewustzijn. Was er net voordat bewustzijn opkwam hersenactiviteit (dromen dus) dan kan het zijn dat je het laatste stukje ook nog in bewustzijn verschijnt. Dat noemen we een droom. Soms komt het voor dat die flarden van bewustzijn van de droom in de wereld zich gaat afspelen, dat is deels toeval en deels een verwerkelijking van dat wat toch al op de rol stond om te gebeuren... Als je Zwitserland meer en meer nadert wordt de kans steeds groter dat je de horizon hoger op je gezichtsveld ziet ontstaan, maw bergen ziet ontstaan.
Anders gezegd dromen geven je systeem (ook lichaam) de gelegenheid te ontspannen in dat wat is. Heb je te weinig te eten in de dag, dan zorgt de droom ervoor dat je een copieuze maaltijd als hersenactiviteit (droom) ervaart in de nacht, waarna je kunt uitbuiken en ontspannen dieper in slaap kunt komen. Zo geldt dat voor iedereen hetzelfde, maar op zijn eigen manier, zelfs nachtmerries ontstaan om later dieper te kunnen gaan ontspannen.
Het lichaam moet een tijd van de dag echt ontspannen, dus onder het juk van de gedachten uit. Zie slapen als werkelijk leven en waken als robot-werkelijkheid. Tijdens slaap leef je werkelijk en tijdens waken droom je de wereld. Dus in je slaap haal je diep adem om je onder ´water´ (de wereld dus) te kunnen begeven om na een aantal uren weer naar boven te komen om weer opnieuw diep te ademen. Daarom heeft elk mens slaap nodig, zonder slaap wordt je gestoord.
Je vraag snap ik niet helemaal, hoe kun je voorspellen of iets gebeurd is?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan wel maar dat komt omdat je er in je onderbewustzijn mee bezig bent
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lees je Bijbel nog maar eens door, in het Oude Testament komt het meerdere malen voor dat een droom een toekomstige gebeurtenis voorspelt. Dus, ja. Een droom kan m.i. voorspellen dat er iets gaat gebeuren of is gebeurd.

Vanuit een wetenschappelijk oogpunt betwijfel ik overigens dat mijn voorgaande commentaar stand houdt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoort verhalen dat ze enig voorspelende waarde hebben maar ik denk dat er 49 van 50 keer een verwerking is van overdag opgenomen data in je onbewuste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een droom kun je vergelijken met het lezen van een horoscoop, iedereen ziet er datgene in wat hij wil zien. Net als een horoscoop kan je een droom op 10-tallen manieren uitleggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een beetje wat je wilt geloven. Er is wetenschappelijk nooit bewezen dat een droom de toekomst kan voorspellen, en wetenschappelijk kan het ook niet.

Anderen gebruiken de bijbel als de waarheid, en hierboven zie je dat er dan bewijs is dat het wel mogelijk is.

Kies maar!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan zo zijn dat je droomt voor dat het nog uitkomt (toekomst). Ik heb het ook wel eens een paar keer gehad, maar soms zie ik een droom ook als een soort van een waarschuwing.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangenomen dat tijd niet lineair is zou het kunnen dat onze hersenen een gebeurtenis projecteren die nog niet heeft plaatsgevonden.
Ik denk dat er "paranormale" mensen zijn die een dergelijke ervaring hebben gehad.

Dus JA, het zou kunnen, het is niet uit te sluiten. Of het wetenschappelijk te bewijzen is is een ander verhaal. Geen idee of het onderzocht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de meeste dromen zijn bedrog... aldus Marco Borsato.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tijdens het dromen verwerk je je korte (en soms) lange termijn geheugen dus ze gaan eigenlijk altijd over het verleden en niet over de toekeomst, je droomt ook meerdere keren per nacht en als je dan wakker wordt dan maak je daar automatisch 1 "verhaal"van, hierdoor zijn dromen vaak ook zo raar omdat je verschillende gebeurtenissen door eklaar haalt en is het dus erg makkelijk om zoiets vaags te koppelen aan wat je op een later moment meemaakt.
het kan wel voorkomen dat je verwachtingen worden verwerkt in je droom en als die dan toevallig kloppen dan lijkt dat voorspellend....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een droom kan zeker voorspellen. Weet niet hoe het precies zit, maar de dromenwereld is een soort hogere wereld. Ik weet niet hoe jij het precies ziet dat dromen dingen voorspellen die al gebeurd zijn als je bedoelt dat je in je dromen bepaalde gebeurtenissen verwerkt: klopt zonder meer.