Het is verkeerd om te veronderstellen dat Europa geografische grenzen heeft. Geografische grenzen zijn namelijk mentaal. Wij zien bijvoorbeeld de Bosporus als natuurlijke grens, maar de Pyreneeën zijn bijvoorbeeld ook een natuurlijke grens en toch horen Spanje en Portugal bij de EU.

Waardoor worden de grenzen van Europa dan wel bepaald? Door een Europese identiteit, wordt vaak gezegd – mijns inziens terecht. De gemiddelde Nederlander heeft een totaal andere mentaliteit dan de gemiddelde Slowaak, de gemiddelde Fin een geheel ander karakter dan de gemiddelde Portugees, maar er zijn bepaalde waarden die alle Europeanen met elkaar delen, waarden – cultuur – die in de loop van de geschiedenis zijn gegroeid en typisch Europees kunnen worden genoemd. Maar dan valt Turkije wederom buiten de boot, zou je dan denken. Turkije met zijn islamitische traditie past niet binnen de Europese Unie met zijn christelijke en humanistische normen en waarden. Vooral na 11 september 2001 is dit punt van de islam een belangrijk argument voor de tegenstanders van toetreding. Maar opnieuw zie je dan een aantal zaken over het hoofd. Ten eerste hoeft religie helemaal geen barrière voor toetreding te zijn: de orthodox-christelijke landen Griekenland en Bulgarije zijn (ondanks grote verschillen in waarden en cultuur) immers ook lid van de Europese Unie. Ten tweede is uit het verleden gebleken dat Europa europeaniseert en moderniseert. Landen die voorheen waarden hanteerden die in het geheel niet strookten met de waarden van de Europese Unie, blijken al snel hun traditionele keurslijf af te gooien om de weg van de modernisering in te slaan. Dit gebeurde bijvoorbeeld met Ierland dat ten tijde van toetreding onder andere nog de doodstraf en een verbod op voorbehoedsmiddelen kende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

zolang de mensenrechten daar slecht zijn.. nooit:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vrees dat dat nog wel even gaat duren. Een paar jaar terug leek er schot in de zaak te zitten en begon men met de eerste stappen richting toetreding, maar de laatste tijd is Turkije steeds weer op een slechte manier in het nieuws gekomen. Met name de verbondenheid tussen overheid en leger is een groot probleem als ook de slechte omstandigheden in de Turkse gevangenissen. De regering onder leiding van Erdogan had toegezegd deze en andere zaken te verbeteren maar hij lijkt deze beloftes niet waar te maken. Zolang aan deze eisen dus nog niet is voldaan, zal het dus nog wel wat jaren duren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Statistisch gezien is dit onmogelijk. Turkije ligt als ik uit ga van mijn eigen geografische kennis maar voor een heel klein deel in Europa. Daarbij komt dat Turkije steeds meer aan het islamitiseren is en daarmee de mensenrechten steeds meer onder druk komen te staan...

In één woord: Nooit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoeft helemaal niet in het 'continent' europa te liggen om bij de EU te mogen. Daar komt bij dat Turkije juist zijn best doet zo min mogelijk te islamitiseren, hoofddoeken zijn in de hoofdstad verboden, tevens in het onderwijs.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja maar hier in nederland is dat weer anders: ) daar is 't juist de tegenpool van wat ze daar proberen te ''bereiken''
+/- 6 jaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als een substantieel deel van de Europese bewoners Turks spreekt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voorlopig voldoet Turkije nog niet aan de eisen die de EU aan landen stelt om 'erbij te mogen horen'. In 2015 gaat de EU opnieuw kijken of Turkije wel aan de eisen voldoet en of ze het land dan toe willen laten. Is dit niet zo dan zal het nog veel langer duren voordat Turkije echt bij de EU zal horen. Ze zullen aan alles eisen die de EU heeft opgesteld moeten voldoen, de financiën moeten op orde zijn net als bepaalde rechten en noem maar op. Voorlopig ziet het er voor Turkije niet goed uit wat betreft het voldoen aan de eisen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije_en_de_Europese_Unie
Bron vergeten.
Ik denk binnen 10 jaar. Ze hebben in 1987 al lidmaatschap aangevraagt en het llopt sindsdien, griekenland heeft zelfs het verzet ertegen opgegeven.
Daar komt bij dat ze een aantal doorbrekende zaken door gevoerd hebben zoals afschaffen doodstraf, meer persvrijheid, vrijheid van meningsuiting en de politie staat onder meer toezicht van de overheid.
De EU en Turkije zijn vanaf 2005 serieus aan het onderhandelen, toegezegt is dat de vroegst mogelijke datum tot toetreding in 2015 zal zijn.
Ik ga er dus vanuit dat ze binnen 10 jaar wel toetreden.
Tevens hoop ik dit omdat dit voor de wereld vrede, en dan met name de connectie met het midden oosten en de Islam, zeer van belang is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang Turkije niet bij Europa hoort, niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang het daar zo'n onmenselijke puinzooi is hoop ik NOOIT! Té barbaars voor woorden!