Boven de oceaan praten piloten met de luchtverkeersleiding over de korte golf. Waarom gebruiken ze geen satelliettelefonie?

Je kunt met een wereldontvanger meeluisteren.
Vaak kunnen crew en verkeersleiding elkaar amper verstaan en alles moet voor de zekerheid eindeloos herhaald worden tussen al het gekraak en gepiep. Een beetje middeleeuws...

15 jaar geleden
in: Overig
1.6K

Antwoorden (2)

Hoe sneller de beweging van de zender, hoe korter de golf moet zijn om 'm nog fatsoenlijk over te brengen. Een gemiddeld transatlantisch vliegtuig doet gauw 800 km/uur, en kortegolf geeft dan, hoe krakend ook, tenminste een "constante" verbinding...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Dat antwoord kan niet kloppen, want de golfjes
van een satellietfrequentie in de Ghz band zijn heel veel korter dan die van de korte golf.
In de cockpit hoort men het beter dan dat wij het ontvangen via allerlei apparaten.

Herhalen wordt altijd gedaan ook als het perfect is. Herhalen heeft als doel de verkeersleiding te bevestigen dat de opdracht 100% begrepen is.
Daarnaast zou men een open verbinding moeten hebben met een enorme hoeveelheid vliegtuigen tegelijk. Voor elke opdracht een specifiek toestel opbellen is niet echt handig.

Verder is het voor andere toestellen soms handig omte horen wat er om hun heen gebeurt