Waar komt de 1 april-grap vandaan en is dit een internationaal fenomeen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.4K

Het beste antwoord

Ik had ook begrepen dat het kwam door de verandering in de kalender... Alleen begreep ik dat daardoor de oogst eerder/later gezaaid/geoogst moest worden (lekker duidelijk...?) De boeren die dat vergeten waren lieten hun oogst dus onbedoeld mislukken en waren derhalve "April fools"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik dacht dat de hertog van Alva op 1 april Den Briel moest prijsgeven.

Het versje -> Op een april verloor Alva zijn bril (den Briel)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige bronnen zeggen dat de bijzondere betekenis van 1 april ontstaan is bij de Franse wijziging naar de Gregoriaanse kalender, zoals opgedragen door Paus Gregorius XIII in 1582. Voor die tijd werd nieuwjaar gevierd van 25 maart tot 1 april.

Met de verandering van het kalendersysteem werd nieuwjaar verplaatst naar 1 januari.

Mensen die dit vergaten of die het nieuwe kalendersysteem weigerden te aanvaarden kregen uitnodigingen voor niet gehouden feestjes, grappige presentjes enzovoort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige bronnen zeggen dat de bijzondere betekenis van 1 april ontstaan is bij de Franse wijziging naar de Gregoriaanse kalender, zoals opgedragen door Paus Gregorius XIII in 1582. Voor die tijd werd nieuwjaar gevierd van 25 maart tot 1 april.

Met de verandering van het kalendersysteem werd nieuwjaar verplaatst naar 1 januari.

Mensen die dit vergaten of die het nieuwe kalendersysteem weigerden te aanvaarden kregen uitnodigingen voor niet gehouden feestjes, grappige presentjes enzovoort.

In Frankrijk heette dit poisson d'avril. In Engelstalige landen wordt het April Fool's Day genoemd, en de Russen hebben het over День Дурака (Dyen' Doeraka, letterlijk vertaald: de dag van de dommerik). In sommige Vlaamse streken spreekt men over verzenderke(n)sdag, de dag waarop je iedereen tracht ergens heen te zenden om ze beet te nemen.

Dat dit bovenstaande verhaal klopt is onwaarschijnlijk, de 1 aprilgrap wordt voor het eerst vermeld in een Franse bron in 1508, dus voor die tijd. De eerste vermelding in een Nederlandse bron dateert uit 1539 te Gent, een gedicht van de rederijker Eduard de Dene. Het is een parodie op ‘1 april’ waarin een knecht het plan van zijn heer om hem te verzenden doorziet. De geschiedenis gaat dus tenminste terug tot het begin van de zestiende eeuw. De wijde verspreiding van het verschijnsel wijst echter op een hogere ouderdom.

Er zijn verklaringen gezocht in het wisselvallige aprilweer en parallellen gezien in de Germaanse mythologie (Loki) of in de bijbelse geschiedenis. In verschillende landen zijn ook wel nationale gebeurtenissen aangevoerd als begin van de traditie. Deze verklaringen, die waarschijnlijk ooit zelf als aprilgrap zijn verzonnen, leiden soms tot op de dag van vandaag een hardnekkig leven. Zo denkt men in Nederland nog vaak dat de grappenmakerij begonnen is met de inname van Den Briel door de watergeuzen op 1 april 1572, zoals blijkt uit een bekend gezegde: Op 1 april verloor Alva zijn bril. Het feit dat ook buiten Nederland 1 aprilgrappen worden gemaakt, wordt daarbij over het hoofd

Bron: geknipt en geplakt van wikipedia
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om maar even wikipedia hierboven aan te vullen, het is een internationaal fenomeen. In Amerika heet het April Fool's Day.