Waarom hellen oude grachtenpanden (bijna) altijd naar voren?

Heb verklaringen gehoord van meer aanzien (het optisch hoger lijken van het gebouw), verzakking (maar waarom dan altijd naar voren hellen en niet naar achteren?), etc.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Antwoorden (4)

omdat de voorkant dichbij het water staat, en daar dus de grond vochtiger is..en wat minder hard is...waardoor het gewicht langzaam in de grond gaat zakken, en het huis dus naar voren gaat hellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Grachtenpanden waren ooit vaak pakhuizen. Als er goederen opgehesen werden vanaf de uitstekende balk in de nok, schuurt de lading niet langs de gevel als deze iets naar voren helt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is tegen al te veel hinder van regen. Als een gevel overhelt, kan het water niet langs de gevel gaan lopen bij van die zware zomerbuien. Dit is de voornaamste reden.

Bijkomende voordelen zijn inderdaad dat het bij een hellende gevel makkelijker is om goederen naar de bovenste etage te takelen (en er weer vanaf). En dat de gevel veel beter zichtbaar is vanaf de straat en er dus schaamteloos gepronkt kon worden met je verworven aardse rijkdom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is ook goed mogelijk dat je bedoelt waar het in het artikel hieronder over gaat. Helaas heb ik dit alleen in het Engels kunnen vinden, maar als je dat bedoelt dan werden verdiepingen ook wel geregeld groter gemaakt dan de begane grond om op een gemakkelijke manier aan extra ruimte te komen.