Waarom speelt of slaat een kerkklok verschillende melodietjes.

Als ik zoals nu op mijn kamer zit en een beetje bezig ben hoor ik zo af en toe de kerkklokken slaan. Soms om de uren aan te duiden en misschien voor een dienst. Maar soms hoor ik hele andere soort melodietjes. Is daar een rede voor?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Het beste antwoord

Er zijn uurwerken die op het hele uur, het halve en op de kwartieren na en voor het hele uur, een andere reeks van klokslagen laten horen. Op het hele uur worden sowieso de uren afgeteld. Op de kwartieren meestal alleen een slag om het kwartier te markeren. En op het halve uur kan het aantal uren opnieuw geslagen worden. Om nou verwarring te voorkomen (Is het nu twaalf uur of half één?), wordt het slaan van de uren voorafgegaan door een korte of langere melodie (bijvoorbeeld in Utrecht Centrum en in Gouda Centrum werkt dit zo).

Verder zijn er bespeelbare uurwerken, waarop een klokkenist (of beiaard of beiaardier) hele ingewikkelde werken kan uitvoeren. Dit doet hij dan bij bijzondere gelegenheden.

Klokken luiden is weer een ander idee. Dan beieren klokken zonder melodie en zonder 'klokslag' die je kan tellen. Het luiden van klokken hangt samen met bijvoorbeeld kerkgang, en ook met zaken als doop, huwelijk en overlijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je melodietjes hoort is dat en carillon of een beiaard waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou ik zo e 1 2 3 niet durven zeggen helaas
trouwerij, doop, overlijden.

Bij deze gebeurtenissen slaat de klok van de kerk anders, om aan te geven of er bijv. feest is, of juist een droevige gebeurtenis
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In ons schattige dorpje worden ook zonder bijzondere gelegenheden verschillende melodieën gespeeld... Waarom weet ik niet, soms zijn het bekende (kinder-)liedjes, soms kan ik ze niet thuis brengen. Ik vind het wel iets hebben! Waarom? Geen flauw idee, niet overal hoeft een reden voor te zijn, denk ik?!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om het monoloog effect tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het anders saai wordt.