Zou de d en de dt regels ooit uit de Nederlandse spelling verdwijnen zoals de ch ooit uit vleesch & visch is geschrapt

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk het niet. De -d en -dt regels zijn het één van de weinige gedeeltes van de Nederlandse grammatica die duidelijk, consistent en makkelijk-toepasbaar zijn. Maar ik sluit niets uit, wat betreft de toekomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk het wel, het is veel te moeilijk om dit te kunnen toepassen. Voor mensen uit een ander land is dit al helemaal niet te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
denk het niet alles valt te leren als de D en DT regels weg gaan kan heel nederland zich nooit zo snel aanpassen aan het nieuwe Nederlands
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehm...ik hoop het niet. Er zit gewoon een regelmaat in die elke volwassene binnen een uur in de gaten kan hebben, mits hij of zij zich er een beetje moeite voor doet. Bovendien zorgt de d en t toch echt voor een grammaticale verandering in de zin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop het. Ik hoop het.
Kijk maar eens op deze site zelf hoe vaak mensen het fout doen. Dat betekent wat mij betreft dat hoe taal regels beschreven zijn achter loopt met hoe de taal leeft.

Om de zoveel jaar zijn er ook wel aanpassingen. Echter er is een behoorlijke conservatieve lobby die dit proces vertraagt. Dat leidt tot een steeds groter wordend probleem.

Zeker in het huidige informatie en internet tijdperk is taal bijna vloeibaar zo snel gaan veranderingen. Een goed balans tussen regels en moderniteit lijkt me op zijn plaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zogenaamde 'dt-regel' bestaat niet.
Het is een door mensen verzonnen naam voor iets dat op alle zwakke werkwoorden wordt toegepast.

Als deze 'regel' zou verdwijnen, zou dit ook fout zijn: 'Hij loopt op het trottoir.'
Dat zou dan moeten zijn: 'Hij loop op het trottoir.'

Het is dus geen kwestie van overbodige letters zoals bij de woorden vleesch en visch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bied
Hij biedt Die tweede constructie hoor je niet, dus wel overbodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja en waar gaat het dan over?
Niet over natuurlijke taal maar normen van wat men grammatica vindt. Het is voorspelbaar dat dit over 25 jaar niet meer zo zal worden gebruikt, wen er alvast maar aan :)
Nee. De d en dt behoort tot de Nederlandse grammatica. De ch had daar niets mee te maken. Dit was overbodig geworden. Men sprak van vis, maar schreef visch. Om een grammatica te herzien is lastig en vooral ook heel duur.