Wat zijn de voor- en nadelen van de klok verzetten?

Behalve dan dat uurtje meer en minder slapen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (5)

- Zo optimaal mogelijk van 't licht genieten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
door de klok te verzetten kan je langer gebruik maken van daglicht tijdens de werktijden. Het nadeel is dat veel mensen van slag zijn door een verstoord bio-ritme, het aantal ziekmeldingen in de week volgend op de wisseling naar zomertijd is statistisch hoger dan normaal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Engels heet het 'day light saving time' en dat legt de functie meteen goed uit. Door een uurtje daglicht van de ochtend naar de avond te verplaatsen, wordt minder gebruik gemaakt van kunstlicht. Dat werkt energiebesparend. Als individue merk je daar niet veel van, maar als je de energiebesparing op grote schaal in ogenschouw neemt, heel Europa!, dan zie je meteen hoe dat gunstig kan zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je antwoorden van vragen doorleest,kun je dat zien,het staat al duidelijk omschreven.In een zojuist gestelde vraag!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn volgens mij geen harde cijfers die minder energieverbruik staven. Het lijkt me een mythe. Bovendien leven wij in Nederland al permanent in zomertijd omdat wij Mid-Europese (Berlijnse) tijd hanteren en dus 40 minuten voor lopen op onze nationale zonnetijd. Als het bij ons voordeel oplevert zouden ze in Berlijn dus nog 40 minuten eerder op moeten staan.