Waarom zijn moderne windmolens wit?

het valt mij op dat bijna alle moderne windmolens wit zijn. Wat is hier de reden van?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (6)

een goede vraag vind ik.
ik denk dat het te maken heeft met de achtergrond nl. lucht.
Die is in onze contrijen meestal lichtachtig,grijs-wit (ook blauw natuurlijk); maar meestal bleekachtig toch en misschien vandaar dat ze hem wit maken.
Een rode vb zou teveel opvallen denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Denk dat dit heeft te maken met uitstraling, ziet er strak uit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de paal of mast weet ik het niet, maar voor de wieken geldt dat wit de kleur is die de minste warmte opneemt. De materialen waaruit de wieken zijn opgebouwd, worden zo beschermd tegen te grote opwarming (waarmee het materiaal verslapt) en te grote temperatuurschommelingen. Dat komt de duurzaamheid van de wieken als geheel ten goede.
De mast van moderne windmolens hebben overigens vaak een groene kleur bij de grond, en dan ook nog eens verlopend van donker (laag) naar heel licht (hoog). Om in het landschap op te gaan, denk ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje neutrale kleur en minst opvallend. En wie weet ter ondersteuning van de campagne van het wereld natuur fonds voor het behoud van een witte Noordpool.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Valt niet op en ziet er rustig uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wit is de kleur die de natuur het minst stoort en nog belangrijker aantrekt.

Uit studies blijkt dat vogels bijvoorbeeld het minst poepen op witte auto's. Zij voelen zich niet aangetrokken tot die kleur. Door de windmolens wit te maken zorg je ervoor dat de kans kleiner is dat er een vogel tegenaan vliegt of door de wieken gedood wordt.