Lurven is een spreekwoordelijk gezegde.. Volgens mij bestaan lurven niet echt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is of een spreekwoord of een gezegde.
Je hebt wel een naamwoordelijk gezegde, maar dat is weer iets heel anders.

Andere antwoorden (9)

Hiermee bedoelt men de huidplooien aan de achterkant van je nek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Boven je kladden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lurven zijn spreekwoordelijk. deze bestaan niet echt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de buurt van je hurken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ze zitten niet daadwerkelijk ergens, het komt van het Noorse woord lurva, wat vod betekent. Het is dus iemand bij de vodden (=kleren) pakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lurven, volgens de 1e editie van Van Dale uit 1864:
Lurf, v. (...ven), ingekeept hout (in eene vinkebaan); § (fig.) iem. bij de lurven krijgen, pakken, vatten, iem. ruw aantasten, iem. bij den kraag vatten.
De 14e editie omschrijft lurf als ingekeept hout (in een vinkenbaan) om de treklijn te spannen.
Het woord komt nu alleen nog voor in de uitdrukking iemand bij de lurven grijpen, wat "iemand te pakken krijgen" betekent, meestal in een ietwat negatieve context. Het woord is dus een plurale tantum geworden, omdat het enkelvoud in onbruik is geraak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lurven, volgens de 1e editie van Van Dale uit 1864:

Lurf, v. (...ven), ingekeept hout (in eene vinkebaan); § (fig.) iem. bij de lurven krijgen, pakken, vatten, iem. ruw aantasten, iem. bij den kraag vatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lurven zijn de spieren die van je schouder naar je nek loopt. Die kan je vastpakken en dat doet behoorlijk pijn ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij boven je nufnuf