Waar komt de uitdrukking " tot sint juttemus" vandaan?

vandaag veel gehoord in de 2e kamer

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Het beste antwoord

Wanneer men spreekt van met of op sint-juttemis bedoelt men gewoonlijk nooit, en hierdoor denken veel mensen dat deze dag niet bestaat. Sint-juttemis bestaat echter wel degelijk: de uitdrukking wordt in 1577 voor het eerst vermeld in de Kroniek van Roermond. Men gaat er meestal van uit dat sint-juttemis op 17 augustus valt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de 17de eeuw (V. Moerk. 278) en ook nu nog (Nkr. I, 26 Mei, p. 2: O, Heilige Juttemis, wat zal er, nu gebeuren) komt Sint Juttemis (Juttemus) voor, als uitroep van verbazing, maar ook als schertsende benaming voor een dwazen, armen, berooiden vent,
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer men spreekt van met of op sint-juttemis bedoelt men gewoonlijk nooit, en hierdoor denken veel mensen dat deze dag niet bestaat. Sint-juttemis bestaat echter wel degelijk: de uitdrukking wordt in 1577 voor het eerst vermeld in de Kroniek van Roermond. Men gaat er meestal van uit dat sint-juttemis op 17 augustus valt.

Jutte is een koosvorm van Judith, en haar naamdag is op 17 augustus. De volledige uitdrukking was dan ook met sint-juttemis, als de kalveren op het ijs dansen. In augustus ligt er natuurlijk geen ijs, en kalveren kunnen niet dansen, vandaar de betekenis nooit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Juttemis