Wat is het mooiste woord dat u ooit gehoord, uitgesproken, gelezen of geschreven hebt?

Het Nederlands is een bijzondere taal op tal van terreinen. Niet in de laatste plaats heeft dit van doen met haar immens brede spectrum aan klanken en lettercombinaties. Wat is het mooiste woord dat u ooit tegengekomen bent?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.3K

Het beste antwoord

meesmuilend
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (69)

Desalniettemin
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onguur omdat het woord zo maar weergeeft wat het is. Het woord klinkt ook gewoon niet lekker net zoals een onguur persoon niet helemaal lekker is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind epibreren een mooi woord, vooral omdat de betekenis zo lekker vaag is: Epibreren is een Nederlands werkwoord dat rond 1950 bedacht werd door Simon Carmiggelt. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd.
werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt.

Ik heb dat woord een keer ergens gelezen, jaren geleden maar het blijft me bij!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Satire, prachtig woord met een leuke betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Baarmoederhals
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cooperatie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geschaterlacht, omdat het door iemand zonder roots in Nederland niet uitgesproken kan worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oxideren, Prachtig woord I.c.m het woord hol,

Het kan me aan me hol oxideren, prachtige omschrijving. in mijn opzicht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ontluiking
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"feeëriek" hetgeen "sprookjesachtig mooi" betekent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het een Twents woord:
"allerbastens"
dat zoveel betekend als ontzettend. Geen idee wat de etymologie ervan is maar ik vind het een briljant woord.Wat de rest van Nederland als antwoord op deze vraag geeft, kijk op:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een Knar, voor een oude heer. Geeft briljant de persoon en zijn gemoedstoestand weer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leven.

Heb bijna meegemaakt hoe het is om zonder te doen. Zie nu hoeveel waarde erin zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Marsenbras: pornokabouters uit de jaren tachtig, die baffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pannenkoek!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sluit me aan bij het eerste antwoord. Desalniettemin erg mooi woord. Nochtans vind ik ook zeer mooi.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klaarlichte dag.

ok twee woorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
serendipiteit: prins serendip was op zoek maar vond niet wat hij zocht ... mooi toch ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pappa (van je eigen kind)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mechanieker omdat we in het Nederlands vroeger wel woorden bedachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sublimeren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
edoch!! en natuurlijk desalniettemin!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Liefde

De bron van al het goede.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
abject en infaam

geweldig dat 2 jaar geleden slechts ongeveer 4000 mensen in Nederland wisten wat het betekende, en de dag erna heel Nederland in de online Van Dale zat te zoeken:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hilarisch, maar ik weet niet of dit van origine een Nederlands woord is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dessertkindje

(nakomertje)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geweld. Onaantrekkelijk qua betekenis, maar als woord klinkt het heel zacht en poëtisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zaaddodendepasta
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Habbekrats
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naargeestig.

bijna synoniem aan "Nederland".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Parallellogram
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Flamboyant
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interkasticale amicaliteit

okay, het zijn twee woorden maar toch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of theodicee
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf vind ik "zeslettergrepigheid" een prachtig woord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Epibreren

Epibreren is een Nederlands werkwoord dat rond 1950 bedacht werd door Simon Carmiggelt. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt. Degene die het woord gebruikt zegt bijvoorbeeld op een vergadering dat hij e.e.a. gaat epibreren en vertrouwt erop dat mensen dat voor zoete koek slikken. Mocht men onverwacht toch vragen wat het betekent, dan kan men, volgens Jan Kuitenbrouwer in zijn boek Turbotaal, altijd nog zeggen dat iemand hem dat na de vergadering maar moet uitleggen. Mogelijk is het woord ooit bedacht door een ambtenaar, of was Carmiggelt zelf die het woord verzon om even weg te kunnen lopen van saai werk. Anderen zeggen dat Godfried Bomans er de bedenker van is.

Epibreren is tevens de naam van een fictief Waddeneiland, waar De Dichters uit Epibreren hun naam aan ontleend hebben. Zeer waarschijnlijk heeft dit gezelschap de naam weer van Carmiggelt, zij verwijzen op de website, die "Het eiland Epibreren" beschrijft, naar een "wild weekend" dat Carmiggelt en Renate Rubinstein daar in 1953 zouden hebben doorgebracht en om dit te verdoezelen, zou hij het werkwoord epibreren ingevoerd hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook erg mooi. Abstraheren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hottentottententententoonstelling
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Minkukel, een woord bedacht door Maarten Toonder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
moederkoek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Foerageren

Foerageren is de biologische term die gebruikt wordt voor het regelmatig terugkerend zoeken en vinden van voedsel door dieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
daarentegen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
''decouliparranfille .....''(lijkt frans maar het zegt gewoon ''de koe liep hard en viel'' gebruik ik al jaaaaaaren....maakt indruk op de dames...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja.

Toen ik aan mijn huidige vriendin vroeg of ze een keer met me wilde uitgaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
papaverplantje
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry, het ging om een nederlands woord, bij deze Maan...
Belastingteruggave
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
fingerspitzengefuhl.
Vind ik het mooiste woord.
Alleen een beetje jammer dat het duits is maar helaas hebben wij in nederland geen woord wat zoiets kan uitdrukken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vermaledijen (vervloeken)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
driedubbelovergehaaldeherzenlozestomkop
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hectometerpaaltje; briljant woord