houden van is veel sterker dan geven om...

Toegevoegd op 28-04-2009 18:29:37
Ik geef veel om mijn hondje, maar ik hou van mijn partner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je ergens niet om geeft kan het je niet schelen. als je ergens niet van houdt vindt je het onaangenaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik om iemand geef dan wil ik niet dat diegene wat overkomt. Als ik van iemand hou heb ik er veel voor over om het goed met diegene te laten gaan áls er wat met diegene gebeurt.

Als iemand om wie ik geef een nierziekte heeft wens ik dat diegene beter wordt. Aan iemand waarvan ik hou zou ik mijn eigen nier geven. Om het verschil zo maar even aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van is onvoorwaardelijk.
Geven om is gelijk aan iets leuk vinden en dat kan ook tijdelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat hangt ook beetje af van de streek waar je avndaan kom, als een belg zegt "ik zie u graag" vindt ie je heel erg leuk. Je kan ook van spruitjes houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geven om is ook vaak onpersoonlijker. Zo geef ik bijvoorbeeld veel om de vrijheid van meningsuiting, maar om nou te zeggen dat ik er van houd. Nee, dat is toch een term die voor anderen is bestemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geven om is een bepaling van je karakter.
houden van is om diegene in je hart te sluiten en te koesteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"geven om" klinkt bemoederend. "houden van " is licht bezitterig maar zegt wat het wil zeggen : ik zie je graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van is veel sterker als geven om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
houden van is als je elkaar net kent ...als het bijna voorbij is dan wordt het: ik geef om je