Waarom verwijten wij elkaar dingen als we boos zijn?

Waarom als wij boos zijn op iemand die ons lief heeft, verwijten we elkaar veel dingen en veroordelen we personen. Ondanks dat je veel van iemand houdt doe je dit toch. Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

daarom is het zo belangrijk alles met elkaar te bespreken en te uiten en samen op te lossen. anders krijg je dit dus. verwijten is de beste verdediging en vaak wil je elkaar in je boosheid kwetsen. dat is foute boel maar helaas een heel menselijke, emotionele reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat het altijd projectie is... Dat wat ik een ander verwijt, dat mag ik zelf niet... Ga maar na (als je dat durft), dan zie je het...

Alleen daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we ook wel als we niet boos zijn,maar dan uiten we het niet! Pas als de emmer dreigt te overstromen,gooien we onze grieven er uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat dan de reden is dat ik boos ben.

In gevallen dat ik niet boos op diegene ben, maar op mezelf of iets anders, kan ik wel heel onredelijk zijn en iemand dingen verwijten die nergens op slaan. Dat komt denk ik omdat je frustraties je vermogen om objectief na te denken afneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo even serieus, ik heb daar ook precies last van!
Als ik boos ben op mezelf ga ik het ook altijd op andere afreageren door heel onredelijk te doen.
dat heeft met je emoties te maken je denkt bij een kleinigheidje ach laat maar. Maar als de bekende druppel dan komt verwijt je diegene alles wat je tot die tijd maar verzwegen hebt om de goede lieve vrede te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het verwijt dat je de ander maakt de oorzaak is van je boosheid!
Of die boosheid terecht is of niet, dat is weer een ander verhaal!
En heus: Ook iemand van wie je ongeloofelijk veel houdt kan op een goed moment de oorzaal zijn van je woede.
Niks menselijks is ons immers vreemd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmacht. Je bent boos en of gekwetst. Je komt er niet uit, je bent de elkaar kwijt, bereikt de ander niet en dan ga je uit zelfbehoud schieten, lees verwijten.
Ik doe het ook, een soort kat in het nauw.
Het helpt mij om rustig te blijven, niet driftig worden en er alles maar uitgooien. Elkaar proberen te zoeken, wat bedoel jij en wat bedoel ik.