Is de rede en de nieuwe relatie op andere dingen gebasseerd wanneer je partner dood is gegaan?

Als je partner dood is gegaan is natuurlijk al vervelend genoeg. Ik ben wel benieuwd wat het verschil in liefde is en met wat voor rede mensen een nieuwe relatie beginnen. Volgens mij namelijk meer om een toch een houvast te hebben, steun te hebben en gezlligheid te hebben. Al denk ik wel dat dit geld voor mensen die daarvoor een goede relatie met hun levenspartner hadden en daar helemaal gek op waren.
Ik ben hier nieuwschierig naar omdat een vriendin van mij haar vader overleden is. Hij was gek op ze vrouw maar kon niet meer alleen zijn, zei die tegen zijn kinderen. Hij houdt net zoveel van deze vrouw alleen voelt het anders en is het niet meer om de liefde maar meer om respect enz..

Dus.. kan iemand mij vertellen wat de rede is om een nieuwe relatie te beginnen en wat het verschil is in de relatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Even op de laatste zinnen in jouw vraag:

De reden om een nieuwe relatie te beginnen hoeft niet per se te zijn omdat je je vorige partner al vergeten bent.

Je kunt je ook ontzettend eenzaam voelen dan, vooral wanneer je kinderen allemaal al de deur uit zijn. Ik heb het zelf ervaren toen mijn moeder (al veel te snel naar mijn gevoel) een andere partner weer kreeg na het overlijden van mijn vader. En mijn zusje en ik waren nog niet eens het huis uit. Maar wij hadden wèl al ons eigen leven, gingen onze eigen gang, naar vriendinnen en vrienden, het weekend uit...

Op dat moment zag ik het nog niet zo dat mijn moeder zich erg eenzaam voelde en vond ik dat verraad tegenover mijn vader, maar zijzelf -achteraf- misschien nog wel het meest. Maar ik was nog maar een tiener en dacht alleen maar aan mijzelf.

Naarmate ik ouder werd en mijn eigen gezin kreeg ben ik daar meer over na gaan denken en zag ik ook dat de nieuwe partner van mijn moeder nooit de plaats zou kunnen innemen van haar eerste en grote liefde: mijn vader.

In plaats daarvan was er genegenheid voor elkaar omdat hijzelf ook een heel leven achter zich had gelaten. En er was zelfs plaats voor liefde op hun eigen manier, maar het gevoel voor hun oorspronkelijke eerste liefde was daardoorheen steeds duidelijk te proeven.

Het was het wederzijds resepct daarvoor waardoor ze nog zoveel mooie jaren samen hebben gehad.

Beetje lang antwoord maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
respect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij geeft vanavond mooie lange antwoorden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, ik was mij er niet van bewust en deed het ook niet met opzet, maar ik ben vandaag de hele dag buiten geweest in de tuin, en dat is dè manier bij uitstek om alles te kunnen relativeren, in gedachten, met je blote handen in de zwarte grond wroeten, en daarbij je gedachten de vrije loop laten. En mijn moeder mijn tuinmaatje is net vorig jaar overleden dus ik denk dat het daarvandaan kwam dan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach , ok , :-)
Ik denk dat de reden om een nieuwe relatie te beginnen gebaseerd is op het feit dat een mens niet meer zonder liefde kan als hij/zij het eenmaal heeft meegemaakt.
De nieuwe liefde hoeft niet gelijk te zijn aan de oude liefde, dat kan ook niet, want het gaat om verschillende personen. De nieuwe relatie begint al met een enorme bagage, en dus kent dus niet meer het onbezorgde verliefd zijn.
Ik vind ook zeker niet dat het overlijden van een partner -ook als dit een perfecte relatie was- moet leiden tot een verdere eventueel zelfgekozen alleen gaan door het leven. Liefde kan ook groeien. En wanneer je met zoveel bagage in een relatie stapt, en deze relatie doorstaat dit, is er zeker ook weer liefde in het spel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja met die oude wil je in eerste instantie de oude opvullen... En in een later stadium wil je dat de nieuwe net zo goed wordt als die oude...

Er is maar één keer een eerste keer...

Elk mens is uniek, dus als twee unieke mensen bij elkaar komen is die relatie nog meer uniek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf mijn grote liefde verlore (hoewel we niet getrouwd waren) maar in eerste instantie denk je dan niet aan een ander. Daarna (begon ongeveer ruim een jaar later) ga je de liefde juist onwijs missen. Vooral iemand die je steunt en gewoon iemand met wie je in slaap valt. Eenzaamheid speelt dan een grote rol. Maar dan vergelijk je iedereen met je vorige liefde. Dat werkt niet echt want niemand kan je vergelijken met een ander. Hoop niet dat mijn volgende relatie op andere zaken zijn gebaseerd want voor mij gaat het alleen maar om pure liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is de reden ,dat ik het prettig vind om dichtbij een ander te zijn en mijn liefde te delen en natuurlijk ook te ontvangen.
Natuurlijk heb je een rugzak uit het verleden,allebei maar die hebben we gewoon meegenomen.
De tijd maakt een nieuwe liefde, die kan bestaan zonder de oude liefde tekort te doen.
Maar van oude liefde wil ik niet leven,die zit in mijn rugzak.
Er zijn mensen die dat wel willen, ook prima die willen geen ander.
Natuurlijk had ik ook motieven die jij noemt maar daar vind ik niets mis mee.