Waarom vinden sommige mensen het moeilijk om een compliment te geven?

Maar zijn ze des te beter in het leveren van kritiek? Is dat onzekerheid, jaloezie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dat maakt ze kwetsbaar... En dat is erg ongemakkelijk... En het schept precedenten... Dus onveilig... Wekt wantrouwen bij de ander, omdat die denkt dat jij er iets mee wil en een wederdienst verlangt, kortom te veel kwetsbaarheid...

Als je kritiek levert dan sta je zelf sterk, en niet kwetsbaar... Daar zit geen remming, totaal niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik geef juist veel liever een compliment dan negatieve kritiek/feed-back, als ik eerlijk ben. Waarom? Als ik iets positiefs zeg, wordt dit door de ontvanger "blij"ontvangen.
De boodschap op zich hoef je vaak ook niet verder uit te leggen. Dit in tegenstelling tot negatieve feed-back. Hierbij heb ik altijd het gevoel dat ik het goed moet onderbouwen, omdat je toch iets aan te merken hebt op de ontvanger. Feed-back moet eigenlijk altijd opbouwend zijn voor de ontvanger, maar het vergt behoorlijke vaardigheden (gesprekstechnieken) om dit ook daadwerkelijk te kunnen. Een compliment vind ik heel makkelijk. B.v. "dat heb je goed gedaan!" De ontvanger zal dit alleen maar leuk vinden om te horen.
Waarom dan sommige mensen het moeilijk vinden?
Ik denk niet zo zeer dat mensen het moeilijk vinden. Ik denk dat het een beetje mens-eigen is om dit niet zo snel te doen. Er wordt niet zo snel bij stil gestaan. Men ergert zich eerder aan negatieve dingen, dan dat de positieve dingen bijblijven, denk ik. Wat goed gaat ervaren we al snel al "normaal", terwijl wat niet goed gaat ons wel stoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je uit een milieu komt waar zelden complimenten werden gegeven zul je het ook moeten leren en dat maakt je dan onzeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee is inderdaad dat hieraan een behoorlijke dosis onzekerheid ten grondslag ligt. Ik had ooit een collega die alles wat ik deed bekritiseerde en als ik haar om info vroeg dan wist ze niets (terwijl later bleek dat ze het wel wist). Later kwam ik erachter dat ze bang voor mij was, of liever gezegd geintimideerd omdat ZIJ vond dat ik beter was dan zij. (let wel, ik vond dat niet hoor)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zien het geven van een compliment aan een ander als een naar beneden halen van hun eigen capaciteiten (als het bijv. werkgericht is). Want zij denken dat als ze toegeven dat een ander iets goed kan dat dat geljik toegeven is dat ze het zelf niet kunnen. Terwijl dat helemaal niet zo is.

En het begint al op hele jonge leeftijd.
Op de basisschool, als je een 10 haalt, en je vraagt belangstellend naar het cijfer van een ander, wordt er snerend tegen je gezegd: "O, je wilt zeker uitsloven met je hoge cijfer...."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zij het veel moeilijker vinden om complimenten te ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complimenten lijken vaak op slijmen.
Het is moeilijk om het echt te laten lijken .
Dat geld trouwens ook voor het leveren van kritiek. Veel van mijn welgemeende antwoorden worden door de moderator verwijderd op grond van onjuiste argumenten, althans die niet zo zijn bedoeld. Ik heb vandaag wat kritsche opmerkingen gemaakt naar XiniX, maar ik heb hem daat zeker niet mee willen beledigen, toch vrees ik dat ze worden verwijderd als zijnde beledigend.