Wanneer kan de relatie met je nieuwe partner net zo mooi worden als met je partner die overleden is?

Ik ben een psychologie student vandaar dat ik hier zo nieuwschierig naar ben.
Ik heb al idd een aantal vragen gesteld maar kom er nog steeds niet helemaal uit.

Kan het dus zo zijn dat mensen een weer net zo mooie relatie krijgen maar dat de gevoelens anders zijn?
Liggen de woorden.." net zo mooi" meer op het respect en wederzijds lief hebben maar niet op wat je voor de rest voet. Ik kan een vriend net zo lief hebben en net zoveel respect voor hebben als mijn eigenpartner. De diepere gevoelens zullen alleen anders zijn. Waar ligt dus dat verschil met de nieuwe partner?

Klopt het dus dat je uieindelijk gelukkiger was geworden met je gevoel met de partner met wie je destijds oud wilde worden? Want je nieuwe partner en jij hebben natuurlijk wel andere ervaringen waardoor het gevoel bij elkaar anders is.

Wie kan mij helpen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Worden de mensen bijvoorbeeld vooral verliefd uit gemis..
Of omdat ze iemand willen hebben om het te delen.. en ga zo maar verder..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er bestaan overal op aarde geschikte partners voor jou.
In ieder land in iedere stad.
Maar verliefd worden en liefde hebben zal bij iedere partner anders zijn.
Bij iedere nieuwe relatie heeft iedere vorige relatie invloed.
Je hebt immers een of meerdere goede en verkeerde ervaringen gehad, die je onbewust meeneemt in een nieuwe relatie.
Je gaat vergelijken bewust en onbewust.
Op sommige dingen ga je er op achteruit en andere dingen op vooruit.
Misschien vindt je in de nieuwe relatie eindelijk wat je in de oude niet kon vinden.
Maar ook het gevoel zal bij een ieder anders zijn.
Het hele proces van verlieft worden is al totaal onbegrijpelijk!
Het is veel meer dan een optelsommetje van goede en minder goede eigenschappen.
Maar ook de heftigheid is bij iedereen anders, er zijn mensen die er zo over heen stappen, terwijl anderen er zelfmoord voor plegen uit pure wanhoop.
Hoe zouden we het dan ooit kunnen begrijpen?
En verliefd worden vanwegen het gemis van de vorige relatie?
Verliefd worden kan je niet afdwingen, niet aan of uit zetten!
Verliefd worden is vaak een ramp en mooi te gelijk.
En er is geen enkele reden om aan te nemen dat je eerste relatie de beste was met ook diepere gevoelens, het zou uiteindelijk ook wel de sechtste kunnen zijn, tewijl je echt dacht er mee oud te worden.
Wat bepaalt de liefde in het leven? En met wie?
Dat wordt bepaald door het toeval, teminste als toeval bestaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, +1 PS
nieuwe foto?
De gelijkenis met vader Abraham wordt nu toch wel zichtbaar hoor. Broertje van....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet ook alles!
Ga morgen met vakantie, je ziet me even niet meer hoi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijne vakantie!!

Andere antwoorden (5)

Als het overlijden van de partner verwerkt is en geen prominente plaats meer heeft in het leven van de achtergebleven partner. Dan pas heb je de tijd om je nieuwe partner net zoveel aandacht te geven en de oprechte aandacht van de nieuwe partner te waarderen.

Kun je hier wat mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek geen vervanger, die is er niet

Als je niet zoekt,
Hoe je ook niet te vergelijken....

Die partner, die was, blijft hetzelfde voor je betekenen,
daar hoeft niemand tegen op te bieden, dat kan ook niet

Het lukt niet op het moment dat jij het wilt,
accepteer het 'niet zoeken'

dan is de kans aanwezig dat je open gaat staan
voor nieuwe ervaringen
en blijf je genieten van de vroegere

die twee dingen hebben niets met elkaar van doen,
geen 'invullen' , 'opvullen' of 'gemis verzachten'

het kan wel nodig zijn , maar daar heb je vrienden voor
en geen nieuwe partner, die kan dat helemaal niet.

Zodra je open staat voor nieuwe ervaringen,
(maar koppel er geen tijd van 1-of 3 of zoveel jaar aan)
en een gegadigde kondigt zich aan,
dan voel en weet je dat,

Tot die tijd, niks verwachten of willen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals door Ed al verwoord, kun je niet stellen dat "net zo mooi" een volgende realtie ook zal zijn. Op basis van respect niet, maar ook niet in de liefde.

Elk individu heeft zijn eigen woordenboek met als vertaling zijn eigen betekenissen en daaraan gekoppeld zijn gevoelens.
We gúnnen de ander veel liefde en geluk in zijn/haar nieuwe relatie maar dat hangt helemaal af hoe ze zijn 'geconditioneerd'.

Voorwaarde in elke (nieuwe) realtie is, dat men open wil staan voor elkaar, tijd neemt om deze realtie te ervaren zoals het zich voordoet.
Natuurlijk, een vergelijk met de vorige relatie is er altijd. Maar hou er niet aan vast.

Regelmatig zien we dat nieuwe relaties (vooral ouderen)meer gebaseerd zijn op 'met iemand gezellig oud worden'.

Hoe het ook zij: Laat men vooral genieten van het 'nieuwe'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een relatie met je nieuwe partner kan net zo mooi worden wanneer je accepteert dat het geen vervanger is voor je overleden partner, maar een nieuw persoon die jou op dat moment aanvult. Door het overlijden van je partner heb je er een stukje bagage bijgekregen dat ook jouw persoonlijkheid heeft veranderd. Een nieuwe partner zal passen bij jou op dat moment.
Overigens hoor je wel eens dat mensen tijdens een ziekbed tegen hun partner zeggen dat ze niet altijd alleen achter moeten blijven. Dus met de "toestemming" van je overleden partner zul je eerder over schuldgevoel heen kunnen stappen.
Je moet je er ook niet schuldig over voelen, want je kunt toch ook van meer dan één kind houden zonder de ander tekort te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een relatie is het een relatie... Zie het voor het gemak even wiskundig... Een relatie is een verhouding van de een op de ander en van de ander op de een... Dat is een relatie... Zo ver zo duidelijk... Nu is het dat elk individu uniek is... Dus moet het zo zijn dat als de een relateert met een ander en de ander met die een het een unieke relatie is... Dus die voelt ook specifiek en uniek... Maar de inhoud en de toewijding van jou kan fluctueren en van die ander ook... Zo kan het dus zijn dat jij totaal erin duikt en die ander ook... Is het zo dat dat het geval was bij die vorige relatie en is dat nu bij die nieuwe ook zo, dan is het anders, maar wel zo intens als bij die oude... En totaal intens is binnen het scala van uniciteit het mooie van de relatie, maw het is dan wel een andere relatie maar kan net zo intens zijn als de vorige... En dat maakt het wel zo betekenisvol en de moeite waard... elke keer weer... Maar het is van belang dat jij er totaal voor gaat en dan maakt het niet uit... Je hebt geen keuze dan totaal te zijn, het is zo het is...