Waarom is de eerste grote liefde met wie je oud wilt worden altijd de sterkste liefde?

Dan heb ik het over waarmee het echt goed klikte en waarmee je echt oud wilt of wilde worden?
Vaak lukt het namelijk niet meer om net zo gelukkig en zulke gevoelens te hebben voor een ander.
Niet dat je niet gelukkig kan zijn met een ander maar het is wel anders..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet getrouwd met de eerste met wie ik oud dacht te willen worden. Gelukkig niet, want ik ben nu veel gelukkiger. De eerste liefde *lijkt* altijd het sterkst, maar dat is alleen omdat je dan nog geen vergelijkingsmateriaal hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lollypop, heb jij deze vraag al niet in verschillende varianten gesteld, maar steeds met dezelfde bedoeling??

Antwoorden (5)

Meestal kom je jouw 1e liefde tegen als je een jaar of 18 bent. Je zit dan vaak nog op school, woont nog bij jouw ouders thuis en hebt een redelijk onbezorgd leventje.
Dan kun je je ook onbezorgd en open in de liefde gedragen.
Je staat nog open voor alles en kunt van jouw verliefdheid genieten.
Je bent ook vaak samen en groeit nog een stukje met elkaar op.

Zodra je ouder bent en een relatie achter de rug is het wat lastiger je helemaal open te stellen voor een ander door de ervaringen die je al opgedaan hebt. Daarnaast heb je vaak een baan, allerlei sportactiviteiten en sociale contacten, dus een druk bestaan.
Je bent ook niet meer zo makkelijk met het opgeven van bepaalde zaken voor iemand.
Hoe ouder hoe kieskeuriger zegt men en dat is ook wel zo.

Van je 1e liefde neem je het meest, vind je alles leuk etc
Na de 1e liefderelatie wordt dat steeds lastiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk omdat je allereerste grote liefde toch nooit helemaal uit je hart verdwijnt. het was bijzonder en speciaal omdat het de eerste was. als je uit elkaar gaat en er is weer een samenkomst in je latere leven kunnen die gevoelens zelfs weer terugkomen, samen met de mooie herinneringen.
ik heb nu sinds 2,5 jaar een relatie (we gaan trouwen) met de man, waar ik 23 jaar geleden na een heftig avontuurtje een kind van heb gekregen.
we hebben jarenlang beiden onze eigen levens geleid zonder enige vorm van kontakt. tot we 2,5 jaar geleden samen gingen eten om eindelijk over onze zoon te praten. de vonk sloeg meteen weer over als een donderslag, en we hebben allebei nog nooit zo´n intense liefde meegemaakt als we nu hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een mooi verhaal +1
zondag
14 jaar geleden
Geweldig, +1.
liefde is een emotie. De eerste keer dat je die emotie ervaart is die erg heftig. Je hebt geen referentiekader om af te meten hoe groot die emotie is. Dus die eerste keer is erg heftig. In latere liefdesrelaties kan het lastig zijn om die heftigheid van die eerste keer te evenaren.

Maar geloof me, ook na die eerste heftige ervaring kunnen er nog heftiger ervaringen optreden. Afhankelijk van jouw inbreng en die van de ander in de relatie.
Als je de goede partner tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaak is het zo dat bij alle eerste keren een grote indruk achter gelaten word, dus ook bij je eerste grote liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emoties zijn altijd hele belangrijke herinneringen. Zeker de eerste keer dat je zo'n emotie voelt.
Weet je nog de eerste keer dat je zo erorm kwaad was op iemand. Of de eerste keer dat je tranen met tuiten heb gehuild van verdriet. Vast wel.
Zo gaat dat ook met alle emoties die te maken hebben met je eerste liefde. De eerste keer vlinders in je buik enz.
Vergeet je nooit meer.
Wat deze herinneringen en gevoelens doen met je verdere liefdesleven is aan jou. Wanneer je alles gaat vergelijken met de eerste keer zal de liefde altijd minder voelen.
Maar de eerste naar school was je ook zenuwachtig. Nadat je dat een aantal maal heb gedaan neemt dat ook af. Dus eigenlijk is niet de eerste liefde het sterks, maar zijn alle emoties het nieuwst.