Waarom niet bij een ander?

Je komt de persoon tegen die perfect bij jou past, je weet het.. hier moet ik achteraan en hier mee wil ik oud worden, kinderen krijgen en noem maar op.
Waarom krijgen wij dat gevoel tijdens die relatie niet meer bij een ander, je kan namelijk het net zo goed hebben bij een ander?

Je partner komt te overleiden.. voordat jullie al die dingen hebben kunnen waarmaken die jullie hadden uitgestippeld. Kan je dan weer precies dezelfde gevoelens en gedachtes opkomen of is dat toch net iets anders? Bijvoorbeeld dat je alleen heel veel plezier wilt maken met die gene en de rest zie je wel.

Als je dus éénmaal die link heb gelegd met iemand kan je dat dan niet meer met iemand anders leggen, of leg je die dan om een andere rede? Omdat de eerste persoon toch wel het speciaalste is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Iedere relatie is anders. Omdat je in je eerste relatie veel dingen voor het eerst beleefd is die nadrukkelijk in je herinnering ingeprent. Bewust of onbewust zul je veel dingen die je later beleeft daar mee vergelijken.
Zelf heb ik in een latere relatie heel veel leuke, intieme, spannende, ontroerende gevoelens en gedachtes gehad.
Niet hetzelfde als in de eerste relatie, maar zeker niet minder. Eigenlijk...zelfs beter, omdat ik zelf volwassener was geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste gevoel dat je krijgt bij een potentiële partner is ook niet het samen-oud-worden-en-kinderen-krijgen-gevoel. Het eerste gevoel dat je krijgt is simpele (maar heerlijke!) verliefdheid. Het gevoel van samen oud willen worden komt later, als je iets *doet* met die verliefdheid, een relatie begint.

De meeste mensen met een partner herkennen wel het gevoel dat je iemand aantrekkelijk kan vinden, zelfs gevoelens van verliefdheid kan hebben, terwijl je toch een prima relatie met je partner hebt. In de meeste relaties is dan de afspraak om daar niets mee te doen. Er zijn ook stellen die niet monogaam leven en wel iets met zo'n verliefdheid kunnen doen. En in zo'n geval kun je wel degenlijk dat samen-oud-willen-worden-gevoel krijgen bij nog iemand anders dan alleen je partner.

Wat betreft je vraag of je "precies dezelfde gevoelens en gedachtes" kan hebben bij zo'n ander: nee, dat kan niet. Om de simpele reden dat je überhaupt niet precies hetzelfde kan voelen en denken in welke situatie dan ook. Zelfs niet bij dezelfde persoon. Jij verandert. De ander verandert. De gevoelens die je voor elkaar hebt, veranderen constant.

De gevoelens voor een andere persoon kunnen dus al helemáál niet dezelfde zijn. Dat heeft niets te maken met wie de 'speciaalste' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je met iemand nooit dezelfde link krijgen die je eerst met iemand anders had, simpel omdat geen mens hetzelfde is. Het kan er op lijken en/of net een beetje anders zijn, maar nooit hetzelfde.

De link met de 1e persoon maakt het meeste indruk. Wat je met de 2e persoon hebt kan je inderdaad met een andere reden hebben. Simpel omdat jij ook verandert, ouder wordt, andere dingen belangrijker gaat vinden dan vroeger.