Wat doe je met iemand die blijft mailen?

Ik heb via internet iemand leren kennen, die in eerste instantie erg leuk leek, maar vervolgens in een instelling voor psychische hulp bleek te zitten (niets op tegen natuurlijk) en niet zo'n prettig persoon bleek te zijn (dat vond ik minder). Ik heb deze persoon duidelijk gemaakt dat ik geen contact meer wens, maar de mailstroom houdt niet op, terwijl ik niet terugreageer. De mails zijn steeds vrijwel hetzelfde: hoe gaat het en waarom mail je niet terug?
In de eerdere contacten (waarin ik dus wel terugmailde) heb ik geleerd dat als ik mail er gelijk weer een reactie komt om mij te overtuigen dat kennismaken echt noodzakelijk is. Hier heb ik geen behoefte aan, dus ik wil niet meer terug mailen, maar hoe zorg ik dat deze persoon niet iedere dag een mail in mijn mailbox achterlaat?
Zal ik contact opnemen met de instelling waar deze persoon verblijft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Stap 1: mails tot nu toe ongelezen archiveren. Niet weggooien, als deze persoon erger stalkgedrag gaat vertonen, heb je ze nodig als bewijs. Bewaar ook je verzonden berichten waarin je zegt geen contact meer te willen.

Stap 2: zijn e-mailadres blokkeren. Maakt hij een nieuw adres aan om je te stalken, weer niet antwoorden, archiveren wat je binnenkrijgt, en het nieuwe adres blokkeren.

Stap 3: ga even héél goed na wat er over jou te vinden is op internet. Kan hij met de gegevens die hij heeft je adres of telefoonnummer achterhalen? Als je niet erg bedreven bent in heel uitgebreid zoeken, vraag dan iemand die dat wel is het voor je te doen. Vergeet niet, deze persoon is geobsedeerd en heeft zeeën van tijd. Als hij op één site je achternaam kan vinden, op een andere in welke stad je woont, op weer een andere dat je in een buitenwijk woont etc., dan kan hij die informatie aan elkaar koppelen om je te vinden. Haal dus voor zover mogelijk dat soort informatie weg. Dan is het nog steeds te vinden, maar wel een stuk moeilijker.

Stap 4: Ja, neem even contact op met die instelling als ondanks stap 1 en 2 mails blijven komen. Meld wat er aan de hand is met wie. Zij hebben de grootste invloed op deze persoon. Persoonlijk zou ik wel vragen of ze niet tegen hem willen zeggen dat je contact hebt opgenomen, dat is namelijk weer aandacht die hem nog geobsedeerder kan maken.

Stap 4: als het echt de spuigaten uit loopt, in ieder geval als het gestalk ook via andere kanalen dan alleen mail komt, doe dan aangifte bij de politie. Stalken is in Nederland verboden. Zegt de politie dat ze toch niets kunnen doen zolang je stalker 'niets doet', sta er dan op toch aangifte te doen. Dat is je recht. Bovendien, als er ooit echt iets aan de hand is, staat jouw aangifte in het systeem waardoor ze kunnen zien dat het met je stalker te maken kan hebben. Klinkt heel dramatisch, en hoogstwaarschijnlijk komt het niet zover, maar het kan geen kwaad om voorbereid te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste antwoord tot nu toe. +1 dus.
Ivana
14 jaar geleden
Overzichtelijk en zinvol antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Heel duidelijk en begrijpelijk. Hier kan ik wel wat mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10 voor het beste antwoord. Thanks!!!

Andere antwoorden (12)

markeren als ongewenst, die optie heeft bijna elke e-mail account. wat je ook kan doen mailen dat je een nieuwe mail adres hebt en dan hopen datie de oude vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zowel outlook als hotmail etc kun je mails blokkeren

Toegevoegd na 59 seconden:
In outlook onder het tabblad acties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk met gmail.
zo ontzettend herkenbaar!
ik ben consequent gestopt met reageren.
ik had m'n standpunt (geen contact meer willen) duidelijk gemaakt, er viel niets meer te zeggen.
uiteindelijk is de stroom opgedroogd.
nog steeds is er af en toe een opleving en ontvang ik weer een "gezellig" mailtje, waar ik niet op reageer.
uiteindelijk zal het zeker helemaal stoppen.
sterkte en geduld!
14 jaar geleden
In ieder geval geen contact meer opnemen. Daarmee blijf je die persoon blijkbaar hoop geven dat een ontmoeting er in zit. Je weet maar nooit wat voor (mogelijk gevaarlijk) iemand het is.

Als het echt uit de hand gaat lopen zou ik voor je eigen veiligheid een nieuw emailadres aanmaken.
Als die persoon echt contact met je wilt en je hebt ergens gegevens staan van waar je woont of in welke buurt, heb je misschien wel een groter probleem. Ik weet niet hoe lang deze persoon in een instelling zit, maar als hij er uit komt en maar voldoende geobsedeerd is door je, kan hij via via op zoek gaan naar je adres. Daar zit je waarschijnlijk niet op te wachten.
Dan kun je er beter voor zorgen dat je een nieuwe email hebt, dan kan hij niet meer mailen en heb jij er niet iedere dag last van. Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk irritant is als je steeds maar lastig gevallen blijft worden. En je kunt hem wel blokkeren, maar dan maakt hij wel een andere emailadres aan om je alsnog te kunnen mailen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stalken heet dat. Gewoon iin bijv. Gmail als spam aanmerken, in veel mailprogtramma's kan je ook aangeven, dat je post van dat adres meteen wil verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de mails al verschillende keren als SPAM aangegeven, maar dat werkt helaas niet. Ze blijven in mijn postvak IN komen. Ik gebruik inderdaad gmail.
Ik zou geen contact opnemen met de instelling.
Je hebt kans dat de boodschap verkeerd valt bij die persoon en je er een stalker aan overhoudt.
Bovendien kunnen ze zulke dingen in zo'n instelling ook niet verbieden of tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blokkeren, zodat ze niet meer in je inbox komen. Verder kan je een nieuw e-mailadres aanmaken, maar dat is wel lastig omdat je dan alles moet overhevelen.
Je moet wel oppassen, want hoeveel weet hij van jou? Als hij een adres oid heeft, kan hij gaan stalken. In dat geval meteen de politie waarschuwen. Je moet ook de politie waarschuwen als je bedreigingen oid krijgt van hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet lezen,meteen verwijderen en dan maar hopen,dat het doodbloedt! Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet verwijderen! Hopelijk komt het niet zover, maar misschien heb je die mails nog een keer nodig als bewijsmateriaal.
Toevoeging op het uitstekende antwoord van SuzyQ (en op de overige antwoorden, die eveneens van hoge kwaliteit zijn):

Je kunt dit probleem ook aan je provider voorleggen - als je tenminste geen webmail-achtige provider hebt zoals Hotmail, Gmail, Yahoo of iets vergelijkbaars. Dus als het emailadres bijvoorbeeld dounja@xs4all.nl is, of dounja@ziggo.nl , dounja@casema.nl of iets vergelijkaars, contacteer dan de helpdesk. Veel providers hebben daar een abuse@provider.nl voor.

Soms vraagt de provider om een ondertekende brief of fax.

Vraag de provider alle email van dat adres te blokkeren, zo mogelijk met een foutmelding naar de verzender. Dan pak je het probleem al bij de provider aan, nog voordat de mail in jouw mailpakket verschijnt.

De verzender krijgt dan bij elk bericht dat hij verstuurt, een foutmelding terug. Dan heeft hij zelfs niet de hoop dat je zijn bericht misschien toch hebt gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord. +1. Jammer genoeg is het op de gmail.
Elke keer standaard een antwoord sturen in de trend van:

"Dit is een automatisch bericht van de mailserver. Het door u gebruikte mail-adres bestaat niet (meer)."

en inderdaad na een paar keer blokkeren, dan zie je er geen een meer en kan hij mailen tot hij een ons weegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nadat je de vorige acties hebt doorgevoerd, Hem voor alle internet diensten aanbieden. Gebruik voor alles sites waavran je weet dat ze je suf gaan mailen zijn mailadres.

Werkt dat niet.
Geef hem op voor elke mogelijke proefabbonement op zijn huisadres. (-:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
print de mails intergraal uit en stuur ze naar zijn behandelaar, misschien dat zijn pc privileges in de instelling dan zullen worden ingetrokken.

of geld briefgeheim ook voor mails?