Geloven jullie dat er één iemand is die het beste bij je past? " De ware" om het zo te zeggen..

Ik geloof zelf dat er één partner is die het beste bij je past. Ik geloof er ook in dat je die tegen komt wanneer je er zelf voor open staat en jezelf daar aan toe bent. Gelijken trekken elkaar aan is ooit bewezen en komen elkaar vroeg of laat ergens tegen ligt er maar net aan hoe zij zich ontwikkelen en waar ze dat toe laten.

Ik geloof ook dat je met meerdere partners het naar je zin kan hebben en gelukkig kan zijn. Anders zou de wereld heel krom zijn. Je onbewuste stuurt je naar de partner met wie jij je leven het liefst deelt.

Maar.. hoe denken jullie hierover?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik geloof dat er op de wereld een heleboel mensen rondlopen met wie je heel gelukkig samen oud zou kunnen worden als je elkaar op de juiste tijd tegenkomt en beide bereid bent er iets van te maken. Dat er op de hele wereld maar ééntje zou zijn vind ik onzin, want de kans dat je die vind is natuurlijk wel microscopisch klein, en hij/zij moet jou ook maar net zien zitten.....

Net als bij normale vriendschappen is ook bij potentiele levenspartners de spoeling niet zo dun als hij soms lijkt, en hangt het veel van toeval en omstandigheden en keuzes af wie je uiteindelijk uitkiest of afwijst. Naast mijn man zijn er ongetwijfeld nog wel meer mensen met wie ik mijn leven had kunnen delen, en al zou het er dan wellicht een klein beetje anders uit hebben gezien, grosso modo zou ik er vermoedelijk net zo gelukkig mee (hebben) kunnen worden. Maar ik ben al voorzien, dus ik hoef niet verder te kijken. Mocht die situatie zich onverhoopt ooit wel voordoen, dan is het zeker mogelijk daarvoor weer iemand anders in de plaats te vinden. Waar je dan wederom samen iets van moet proberen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en mooi verwoord. Ik snap het helemaal, bedankt

Andere antwoorden (10)

Ik denk dat de mensen die je in je leven tegenkomt en die er echt 'toe doen', de mensen zijn waarmee je nog iets af te maken of van te leren hebt.

Daarom heb je ook zovaalk het gevoel dat je zo iemand eigenlijk al heel lang kent, wanneer je elkaar voor het eerst ontmoet. En dat is in feite ook zo, alleen weet je het geen van beide.

In dit leven ga je met die ander door waar je in een vorig leven gestopt bent. En wie weet ook nog wel weer in een volgend leven...totdat je van elkaar geleerd hebt wat je moest leren.

Ik denk overigens dat dat niet alleen kan gelden voor je partner maar ook voor je ouders, je kind, je beste vriend etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd, precies zoals ik het ook ervaar: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat denk ik dus ook....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar geloof ik werkelijk geen ene snars van. Sorry. Klinkt allemaal wel leuk en lekker romantisch enzo maar reincarnatie is me echt meerdere stappen te ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik geloof erin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Geloof er ook in!
Ik geloof absoluut niet dat er maar een persoon is om je leven mee te delen. Het toeval bepaalt wie jouw partner zal worden. Maar jouw karakter bepaalt of het een succes wordt. Vergeet 'verliefdheid' enz., dat is slechts het biologische hulpmiddel, dat jou de tijd geeft een relatie te ontwikkelen. Zonder verliefdheid kan dat ook wel, maar je zou aan de meeste partners ongemerkt voorbijlopen. Verder spelelt ook sex maar een beperkte rol. Het gaat om intimiteit en kameraadschap. Er zijn verschillende bekende paren geweest, die zonder verliefdheid bij elkaar zijn gekomen en zeer hecht zijn geworden.
Verliefdheid is een onderdeel van de Libellecultuur en de contents van bladen als Margriet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het niet mee eens sorry.. verliefdheid is wetenschappelijk onderzocht. Mensen vertonen na 20 jaar relatie nog steeds de zelfde vele liefdes hormonen als bij pas samen verliefde koppels. Dus verliefsheid speelt wel degelijk mee.. ;)
Iedereen kijkt er anders tegen aan hè..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, zeveneneenhalf jaar bij elkaar en nog steeds verliefd. En niet eens de Libelle iedere week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is duidelijk, dat ik een andere definitie hanteer: intimiteit en kameraadschap. Maar ik ben vooral wars van de opgelegde patronen en vooronderstellingen. En ik vind dat mijn defintie de lading beter dekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, Wim. Bijna 20 jaar bij elkaar en bij vlagen gerust nog wel eens verliefd, maar intimiteit en kameraadschap zijn zo veel belangrijker. Verliefdheid is een zeer sterk door hormonen gestuurd gevoel, dat niet helemaal hoeft te verdwijnen maar zeker geen hoofdrol speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorru Marleen, I beat you: wij zijn 2 mannen en als 42 jaar bij elkaar em voor de rest hetzellfde als bij jou: bij vlagen gerust nog wel eens verliefd, maar permanent kameraadschap, intimiteit en respect. Vroeger braakte ik op een woord als respect, maar in een relatie kunnen zoveel verschillen in gedachten optreden, dat je daarvoor moet leren respect voor op de brengen, anders trek je de kar niet. Voorbeeld, mijn partner gooit nooit wat weg en ik gooi alles weg. Ik denk dat dit wel een zeer bekend voorbeeld is.
Het is goed voor je relatie dat je dat gelooft. Maar het kan natuurlijk niet waar zijn. Dan zouden er heel wat relaties zijn tussen mensen die niet de ware voor elkaar zijn, want de meeste treffen hun partner in hun omgeving; op het werk, op de sportclub, in de kerk, ga zo maar door.

Als het er echt maar 1 zou zijn, dan is de kans dat je hem of haar tegenkomt 1 op een miljard of zo. Dan zou mijn ware misschien wel in de bergen in Nepal kunnen wonen en zal ik haar nooit tegenkomen.

Het kan toch niet anders zijn dan dat er heel veel potentiële partners zijn waar je een gelukkig leven mee kan delen? Je maakt op een gegeven moment gewoon een keuze en daar blijf je bij - of niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich wat jij nu zegt kan toch ook helemaal niet?
Waarom zou jou ware in godsnaam in Nepal in een dorpje wonen? Niet logisch omdat jij daar helemaal geen verbanden met hebt. Is dat wel zo.. dan kom je die gene vast wel ergens tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gwenn, waarom zou mijn ware alleen ergens wonen waar ik verbanden mee heb? Ik snap je redenering niet.
Wel toevallig dat de meeste mensen hun "ware" in eigen land tegenkomen, of in hun eigen omgeving.
Het is prima dat je gelooft in een soort "destiny" dat ik een reis naar Nepal zou boeken als mijn ware daar zou wonen. En dat ik haar dan nog zal tegenkomen ook.
Ik geloof niets, dat is een onoverbrugbaar verschil tussen ons. No problem - be happy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@debol, laat mijn vrouw het maar niet horen :-)
Dat geloof ik inderdaad,alleen de kans dat je hem of haar ooit tegenkomt is oneindig klein! En als het ooit gebeurd, ben je waarschijlijk al jaren getrouwd of anderszins gebonden! Dus moet je maar genoegen nemen met de partner die je hebt. En waarschijnlijk is jouw partner hetzelfde overkomen of overkomt hrt hem of haar ooknog eens.Met al dat gefilosofeer wil ik niet zeggen,dat je met je huidige partner niet gelukkig kunt zijn. Maar toch........

Peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet in één ware. Ik denk dat er vele, vele potentiële waren zijn, en dat je daarvan meerdere kan ontmoeten tijdens je leven die een actuele ware voor je kunnen zijn. Eventueel nog tegelijkertijd ook.

Ik heb het al eerder gezegd, maar omdat je de vraag zo expliciet stelt: het idee van precies één ware per persoon vind ik deprimerend pessimistisch.

Wat als mijn ware is gestorven aan wiegendood, ben ik dan gedoemd om zonder ware door het leven te gaan?
Wat als mijn ware is geboren in Kazachstan, ben ik dan gedoemd mijn ware nooit te ontmoeten?
Wat als mijn ware drie jaar nadat we elkaar hebben leren kennen onder een bus komt, ben ik dan gedoemd om de rest van mijn leven te slijten zonder ware liefde?

Een potentiële ware is volgens mij iemand die bij je zou kúnnen passen. Of diegene een actuele ware wordt, hangt volgens mij af van een ontmoeting op het juiste moment, de juiste omstandigheden, de juiste mindset van beiden, de juiste sfeer etc.

Had ik mijn man vijf jaar eerder ontmoet, dan was het waarschijnlijk nooit iets geworden. Toen zaten we namelijk in zó verschillende levensfases dat het niet gewerkt zou hebben, we niet eens op het idee gekomen waren elkaar te zien als potentiële partner.
Waren we elkaar tegengekomen terwijl hij met een studiegenoot in de kroeg zat te praten over stringtheorie, was het waarschijnlijk ook niets geworden.
Waren we elkaar juist een paar jaar later tegengekomen, toen ik door een moeilijke periode heenging, was het waarschijnlijk ook niets geworden. Een geliefde steunen tijdens een moeilijke periode is immers totaal anders dan een relatie beginnen met iemand die duidelijk issues heeft.

En sowieso zouden we elkaar niet tegengekomen zijn als we ons niet rond dezelfde periode hadden ingeschreven bij dezelfde datingsite.

Dit alles zie ik niet als een teken van cosmische interventie. We zijn elkaar niet op het goede moment tegengekomen omdat we daar klaar voor waren, het is iets gewórden omdat we er klaar voor waren. De ontmoeting zelf berust voor een groot deel op toeval, en een klein deel op onze eigen handelingen. En het is een klein deel toeval en een groot deel handelingen waardoor juist deze potentiële ware na die grotendeels toevallige ontmoeting een actuele (en lange termijn) ware is geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toppie +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je kiest dus uit al die potentiële kandidaten... waarom kies je dan toch juist voor die ene op dat moment en op die plaats uit al die potentiële kandidaten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben gemaild, en dat klikte. We hebben gedatet, en dat klikte ook. We zijn gaan samenwonen en steeds meer van elkaar gaan houden. Dat is waaróm ik voor die bepaalde potentiële ware heb gekozen en hij voor mij. Maar er is niet alleen een waaróm, maar ook een waardóór: deze toen nog potentiële ware kwam op mijn pad toen we allebei aan een relatie toe waren, op een moment dat de levensfasen waar we op dat moment in waren niet te verschillend waren. We hadden ons allebei ingeschreven op dezelfde datingsite. Hij was net verhuisd om dichter bij zijn werk te wonen, waardoor hij én in de buurt woonde, én überhaupt de tijd had om te daten (had hij daarvoor niet wegens het dagelijkse reizen). Hij was op mijn profiel gestuit tussen die duizenden andere profielen. Ik had ondanks de soms creepy mailtjes die datingsite nog niet opgegeven en checkte mijn mail van die site dus nog. Waardoor dus deze potentiële ware toeval. Was maar één van al deze dingen toevallig anders gelopen, dan waren we elkaar niet tegengekomen. En dan was ik ongetwijfeld op een goed moment een andere potentiële ware tegengekomen, right place, right time. En dan was dát nu een actuele ware geweest. Ik ben trouwens zo'n optimist dat ik ervan overtuigd ben dat ik nog meer potentiële waren tegen zal komen. En ik heb het geluk om een relatie te hebben waarin plaats is voor meer dan één actuele ware, dus wie weet hoe de toekomst eruit zal zien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oké.. dus jij hebt een relatie waarin je vriend het goed vind dat je nog date met andere mensen als ik het zo goed begrijp ? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je trouwens nog uitleggen met een voorbeeld waarom je tegelijkertijd twee actuele ware's kan tegenkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn man vindt dat goed. En ik vind het goed van hem. Dat wil niet zeggen dat we constant aan het daten zijn (zou ook wel vermoeiend zijn), maar we geloven allebei dat het mogelijk is om van meer dan één persoon tegelijk te houden, werkelijk een relatie met meer dan één persoon te hebben, en dat dat geen bedreiging hoeft te zijn voor een bestaande relatie. Je zou kunnen zeggen dat we genoeg liefde hebben voor meer dan één, en ons leven daar ook op inrichten. Waarom je een tweede ware tegen kan komen als je er al één hebt: er is geen waarom, net zoals er volgens mij geen waarom is waarom je de eerste tegenkomt. Ik kan wel vertellen hoe: net zoals je de eerste tegen kan komen. Ik bedoel dan ook niet dat het moment van ontmoeten precies gelijk moet zijn (kan wel, maar is gewoon héél erg onwaarschijnlijk) maar dat je twee actuele waren tegelijk in je leven kan hebben.
Ik denk niet dat er de ware is maar dat veel mensen goed bij elkaar passen. Jij zegt dat je onbewuste je stuurt naar degene met wie je je leven het liefst deelt maar ik denk niet dat het onbewuwst sturen is. Je gaat je hele leven al om met de mensen die het best bij je passen dus het is ook niet raar dat je partner goed bij je past.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tijdens je leven groei je, verander je
dus die ene ware kan in verschillende periodes van je leven de ware lijken en dan later toch niet blijken te zijn

ik heb zelf wel altijd het gevoel gehad dat ik op iemand wachtte en dat dat niet degene is waar ik mijn leven nu mee deel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat geloof ik niet. Relaties worden geboren bij gelegenheid. Als jue je relatie goed onderhoudt, kan je het lang samen vol houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof, dat wat je zoekt in een partner belangrijk is, het moet een aanvulling en een verrijking zijn in je leven.
Sommige mensen willen wat anders met elkaar delen en delen hun leven anders in, dan gewenst is, dat kan ook gebeuren in een relatie.
De relatie moet heel goed zijn en standvastig....ik persoonlijk vind het belangrijk om elkaar eerst goed te leren kennen, echt kennen voor je een vaste relatie met elkaar aangaat.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je zou ook gelukkig moeten zijn zonder partner!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel na meerdere relaties hebben gehad ,nu wel het gevoel dat deze helemaal bij me past en het beste bij me past.Maar ik heb er lang op moeten wachten.