Waar is een relatie eigenlijk op gebaseerd?

Ik zou graag willen weten waar een relatie op gebaseerd is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (13)

je kiest elkaar vaak omdat je je tot iemand aangetrokken voelt of omdat die je aanvult

maar een relatie houdt stand op grond van wederzijds respect in zeer ruime zin

elkaar waarderen om wie je bent
elkaar de ruimte geven om te groeien

liefde is een moeilijk begrip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertrouwen, respect en plezier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ene relatie is de ander niet. Sterker, ik denk dat er geen 2 relaties zijn waarbij men op dezelfde manier met elkaar om gaat!

Een gezonde relatie is natuurlijk gebouwd op wederzijds respect, liefdevolle omgang, waardering en erkenning etc. Maar er zijn ook genoeg relaties gebaseerd op lust, jaloersie en enkel sex.

Het is dus maar net waar je aan toe bent. Als jij je niet prettig voelt bij de relatie die je hebt, moet je er zo snel mogelijk een eind aan maken(aan de realtie of aan het onprettige gevoel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respect en vertrouwen in elkaar hebben, je zoekt een beste maatje, die er altijd voor je wil zijn als dat nodig is en je voelt jezelf ook nog aangetrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begrip voor elkaar, luisteren naar elkaar, elkaar vertrouwen, elkaar respecteren, samen lachen, samen huilen, elkaar ondersteunen, lichamelijke aantrekkingskracht. dat alles bij elkaar valt bij mij onder de noemer liefde. en dat is de basis van een relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een relatie is gebaseerd op de nog steeds onverklaarbare
aanrekkingskracht op elkaar.
Deze aantrekkingskracht houdt vaak geen enkele rekening met omstandigheden en/of situatie's.
Houd geen rekening met afspraken of leeftijd.
De basis van een relatie is onbegrijpelijk, nog voor er spraken is van liefde is er eerst een grote onderlinge aanrekkingskracht.
Pas daarna ontstaat er liefde en is vooral de liefde en het onderling vertrouwen de verdere basis.
Vooral later is het weer dat vertrouwen dat bepaalt of ook de liefde blijft.
Eigenlijk hebben we niet zo veel vat op het geheel, het overkomt je gewoon, maar ook kan het ineens over zijn, zonder aanwijsbare oorzaak.
Een relatie is een onbegrepen proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie omschrijving eddijst +1
Ik gooi het op vertrouwen .En een relatie begint volgens mij ,doordat je veel dingen van elkaar kunt leren bv echte liefde,echte diepe respekt en diep vertrouwen.Dat is iets wat moet groeien ,net als een plantje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf welk type relatie je bedoeld.
Mensen relateren op allerlei manieren met elkaar en tot dieren (en misschien wel dingen).
- een zakelijke relatie is gebaseerd op zaken met elkaar doen.
- de relatie met mijn broer "aangeboren" omdat we dezelfde ouders hebben
- ik heb relaties met mensen wiens zoon in het voetbalelftal van mijn zoon zitten
- met mijn vrouw heb ik een relatie die gebaseerd is op de keuze om in 1 huis te gaan wonen en het bed te delen.
- mijn hond probeer ik de baas te zijn.
- met mijn buitenvrouw heb ik een relatie die is gebaseerd op lust
- met mijn buren heb ik een relatie omdat ze naast me wonen
en ga zo maar door.

Grote gemene deler is denk ik dat een relatie is gebaseerd om iets gemeenschappelijks en/of communicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertrouwen. Zonder vertrouwen is het niet mogelijk een ''normale'' relatie te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn allereerste relatie was met een jongen die een klas hoger zat dan ik.
Ik vond hem de eerste keer dat ik hem zag, zeer irritant en bleef zover mogelijk uit zijn buurt!
Toen fietste hij tijdens een gezamenlijk klasse-bezoek aan een museum per ongeluk naast me en we raakten toch aan de praat.
Op dat moment waren er bij mij thuis allerlei heftige zaken aan de hand en hij bleek dat vrij snel in de gaten te hebben. Hij was oprecht GEINTERESSEERD EN KON GOED LUISTEREN.
Hij bleek dus ontzettend mee te vallen en hij werd mijn vriendje en toen het uitraakte een goede vriend en dat is hij nu nog steeds. Dat komt niet alleen door onze voorgeschiedenis maar ook omdat bleek dat we elkaar absoluut konden VERTROUWEN en dat vertrouwen is nooit beschaamd.
Mijn huidige partner ontmoette ik via relatieplanet een aantal jaren geleden. We chatten samen en al gauw kwam er via de computer een een goed gesprek op gang. We hadden gegeven onze leeftijd allebei al aardig wat meegemaakt en wat ik erg belangrijk vond was het RESPEKT dat de ander voor mij en mijn ervaringen had. En ik evenzo voor hem.
Tijdens onze chatsessies was er ook veel HUMOR EN WEDERZIJDS BEGRIP, heerlijk om met iemand te kunnen lachen maar ook te weten dat we elkaar begrijpen.
Toen we een afspraak maakten om elkaar te ontmoetten was ik hartstikke nerveus, want ja, een life-ontmoeting is toch heel wat anders dan chatten via de computer.
Onderweg naar hem toe raakte ik de weg kwijt en ik moest hem een paar keer bellen om weer op de goede weg te geraken. Hij bleef kalm en ik raakte ook steeds kalmer door zijn reacties. Zijn POSITIVITEIT EN INLEVINGSVERMOGEN maakte me helemaal relaxted.
Toen ik aankwam rijden stond hij langs de weg: ik zag hem staan en was binnen een seconde verliefd op hem. En hij op mij!
Deze heftige eerste verliefdheid werd een OPRECHTE LIEFDE EN HOUDEN VAN en heeft ons samen met alle bovenstaande benoemde zaken gebracht waar we nu zijn.
Een stabiele relatie waarin we op elkaar kunnen bouwen en altijd op elkaar kunnen rekenen en waarin WE ALLES MET ELKAAR KUNNEN BESPREKEN.
Maar je moet er wel steeds HARD VOOR WERKEN , want een relatie is niet alleen gebaseerd op al deze dingen zoals boven benoemd maar ook op de oprechte wil er echt samen voor te willen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Een mooie en eerlijke omschrijving!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bewijst maar eens dat voor vrouwen relaties zijn gebaseerd op een hoop woorden +1
Samen zijn is toch wel de basis van een relatie. Samen leven, mooie, leuke, slechte, vervelende dingen meemaken. En bovenal samen gelukkig zijn.
Want als je het niet naar je zin kan hebben als je samen bent. Heb je geen relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt ervan af wat voor relatie je bedoelt.
je hebt: liefdesrelaties, vriendschapsrelaties, ouder-kindrelaties e.d.
Al deze relaties zijn gebaseerd op de onderlinge band tussen de aan elkaar gerelateerde personen.
Dus: een relatie is gebaseerd op een onderlinge band.
Tenslotte vraag je niet waar een perfecte relatie op is gebaseerd....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefde voor elkaar,
van elkaar houden.
veel met elkaar doen.
respect tonen.