Is de emancipatie van de vrouw wel zo goed voor de relatie?

Toegevoegd na 11 uur:
Dit vraag ik me weleens af omdat het aantal relatiebreuken sterk is toegenomen t.o.v. vroeger.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik denk, dat het er heel veel mee te maken heeft, op welke leeftijd van beiden de relatie begint.
Mijn mening is nl., dat vrouwen pas op wat latere leeftijd echt gaan emanciperen - rond de 20 zijn ze nog niet uitgegroeid tot volledige persoonlijkheden.
Als een stel dus al vroeg samen begint, zal de vrouw nog erg veranderen tijdens de relatie, en dat kan dan in toenemende mate voor problemen gaan zorgen.
Ook het tijdstip dat de kinderen uit huis gaan, kan een moment zijn, dat een vrouw haar leven een nieuwe wending gaat/moet geven. Ze is dan niet meer zo verzorgend bezig, en zal alles wat steeds op een laag pitje op het 2e plan heeft gestaan, willen gaan doen of leren - en ook dat kan spanningen geven.
Maar als je er van het begin af aan van doordrongen bent, dat geen mens ooit een "kant en klaar"-pakketje is, en zijn/haar hele leven zal blijven groeien en dus veranderen, zal je dit alles bij de ander met veel belangstelling gade slaan - maar dat heeft natuurlijk niet met emancipatie te maken...
Elke relatie is anders, en vindt zijn eigen wiel uit, als het gaat om de rol die beiden in die relatie spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou niet weten waarom niet. Als je iedereen als gelijken wilt behandelen en behandeld wilt worden is er dus afgezien van biologische standpunten geen onderscheid tussen man en vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat je relatie hier niet onder hoeft te lijden. Je bent toch in een relatie als 2 gelijken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie niet in waarom dat niet zo zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef toe dat je een punt hebt. Vrouwen zoeken vaak nog steeds bescherming, maar willen verder wel alles doen wat mannen doen. Geen probleem wat mij part, maar het maakt alles een stuk geavanceerder.

Toegevoegd na 55 seconden:
De klassieke rolverdeling wordt hierdoor compleet in de war geschopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang ze het niet te ver doordrijft, moet het kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn meer relaties beter door dan slechter. Vergelijk eens met 50 jaar geleden. Of 100. Zou het zo moeten dan denk je?

Je vraag zegt denk ik meer iets over je relatie dan over m/v zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,mijn relatie is uitstekend en we hebben een rolverdeling die heel soepel en probleemloos verloopt.Eigenlijk hebben we geen vaste rolverdeling.Zoals vuil buiten zetten en klussen in huis doen we altijd samen.Al 33 jaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanwaar dan je vraag? je zou kunnen stellen dat het heel erg goed voor de relatie is, want gelijkwaardig, dus meer een volwaardige relatie. Wat in niet geemancipeerde relaties dus leid tot spanningen en tot scheiding wellicht. Het is dus GOED voor volwaardige relaties, en SLECHT voor niet evenwichtige relaties (als de een meer geemancipeerd is dan de ander). Dan leid het tot machtsuitoefening die niet (meer) gepikt wordt. En dus tot een slechtere relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarin ben ik het met je eens.Maar dat was dus ook mijn vraag.Er zijn ook genoeg voorbeelden waar het een probleem is b.v doordat sommige vrouwen meer verdienen dan de man en ik ken ook mannen die helemaal niet willen dat hun vrouw gaat werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, een probleem?
Ik wou dat mijn vrouw 5 keer zoveel verdiende als ik zeg:)
of 10....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet iedereen is hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kennelijk:)
Ondanks de emancipatie, zullen er altijd vrouwendingen en mannendingen zijn! Ik durf te wedden dat in veruit de meeste huishoudens de rolverdeling nog steeds gebaseerd is op hoe het vroeger was, alleen wordt er wel meer samengewerkt in een gezin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger had je denk ik minder relatiebreuken, omdat de kerk toen nog een dikke vinger in de pap had.
ook waren vrouwen vaak financieel afhankelijk van de man.
dus als je met emancipatie bedoelt dat vrouwen nu wel financieel afhankelijk zijn, dan heeft dat er deels wel mee te maken denk ik.
14 jaar geleden
In een gezonde relatie waarin sprake is van gelijkwaardigheid en liefde, zal het zeker niet slecht zijn maar juist een mooie evenwichtigheid.

Vroeger bleven huwelijken vaker en langer intact maar vroeger was echtscheiden een doodzonde, zeker vanuit de kerk maar ook vanuit de maatschappij.

Interessant stukje hierover in de link.