Lusten koolmezen geen zonnebloempitten?

Wij hebben een mix hangen en onze koolmezen gooien zonneplinten er uit om bij de andere soorten granen te komen.

4 jaar geleden
in: Natuur
4.4K
Castle
4 jaar geleden
Ook al gooien de koolmezen deze eruit dan zijn er nog veel vogels die dit heel lekker vinden en zelfs er de voorkeur aan geven.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Zijn het niet de schilletjes die je ziet? Hier pikken de koolmezen zomer en winter een de zonnepitten er uit. Mijn tuin ligt onder met lege zonnepitjes.

Antwoorden (3)

Jawel, die lusten ze in de winter juist bij voorkeur! Het is er nu duidelijk nog te vroeg voor, ze hebben nog geen behoefte aan vetvoorraad om reserves op te bouwen. In de winter hebben ze veel energie nodig om hun lichaam op temperatuur te houden. Er zijn in het begin van de herfst nog genoeg insecten en volop bessen voor de vogels te vinden om van te eten.
4 jaar geleden
Veel vogels hebben een voorkeur voor bepaald voedsel, in dit geval zaden. Ze pikken dus de voor hen lekkere zaden er uit en gooien de rest weg. Als ze niets anders kunnen vinden heb je wel kans dat ze dat minder lekkere zaad gaan eten.
4 jaar geleden
Met alle verwennerijen in onze tuinen blijken vooral de meesjes alles te lusten. Het zijn vooral insecten- en wormpjes-eters, maar ze laten zich graag verwennen met alles wat we ophangen. In mijn tuin heb ik twee voederhokjes met een potje pindakaas. Die twee potjes doen ze één week over. Brood en zaden laten ze liggen tot de pindakaas op is. Komt bij, dat zonnebloempitten een schilletje hebben dat een beetje taai is. Een ongepelde pinda is makkelijker stuk te krijgen en de pinda makkelijker te breken dan het zonnebloempitschilletje. Door de overdaad zijn ze gemakkelijk. Het lijken soms wel mensen.
Al met al hebben wij wel erg veel plezier met de meesjes. Soms zitten er wel tussen de 20 en 30 in de tuin.