Zitten vliegen bij voorkeur op blote huid (in plaats van bv op kledij, op de zetel, op de muur...)?

ik draag momenteel een hemd met lange mouwen en een lange broek en pantoffels. enkel het stukje enkel tussen mijn pantoffels en de broek is blote huid, en mijn handen en gelaat natuurlijk. Hier is een vlieg die uitgerekend op dat stukje enkel gaat zitten, telkens weer. Ik heb er dan een dekentje over gelegd (niet echt leuk bij deze temperatuur maar goed...) en de vlieg zet zich nu op mijn handen.
Ik heb het nog al geweten dat vliegen blote huid opzoeken. Als je paarden op een weide ziet, zie je ze ook bedekt met vliegen. Dat is dan wel pels en geen huid... maar je ziet zelden massaal vliegen op bv. een wilg. Bij mijn katten zoeken vliegen de ogen op, maar die overleven het meestal niet (worden platgedrukt en opgegeten :-)).
Klopt dit of is het maar en indruk, dat vliegen graag op blote huid resp. op levend materiaal zitten (zoals pels)? En als het klopt... wat is hiervan de reden?

5 jaar geleden
in: Natuur
1.8K
Erna55
5 jaar geleden
Blote huid is warmer. Vliegen zoeken warmte op.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/23119/gaan-vliegen-huid-stilzit/

Antwoorden (1)

Vliegen rusten in huis op vloeren, wanden, het plafond enz. en het kan ook op jouw kleding zijn. In elk geval het liefst in de buurt van voedsel, waar ze overdag voortdurend naar op zoek zijn. Ze houden van warmte en vooral van zoete vloeibare voeding. Ze kunnen namelijk met hun snuit alleen opzuigen. Ze hebben ook zout nodig en daarom is een stukje bezwete mensenhuid uiteraard een stukje paradijs voor hen ;-) Ook al zweet je niet, een huid is altijd warm en geurig voor een vlieg en hij/zij zal er altijd op proberen te landen op zoek naar voedsel.