Is er een rivier op aarde die ontspringt in een zee?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.8K
Erna55
6 jaar geleden
Nee, een rivier kan niet ontspringen op het laagste punt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een zee kan hooggelegen zijn.

Het beste antwoord

Nee, volgens de definities van zee en rivier kan dat niet. Een rivier is een afvoersysteem van het overtollige water in een bepaald gebied en in een zee is zelf een grote hoeveelheid water. Om een rivier in een zee te laten ontspringen zou de zee hoger gelegen moeten zijn dan de rivier.

Wat in de buurt komt is een getijrivier. Dat is een rivier waarin de waterhuishouding onder invloed staat van de getijden. Bij hoogwater is het verval van de getijrivier kleiner dan bij laagwater. Denk aan de Schelde (van de sluizen in Gent tot aan de Noordzee) en de Theems (van de sluis bij Teddington tot aan de Noordzee). Ook in de buurt komt een estuarium of rivierdelta, waarbij de in de riviermonding zoet rivierwater en zout zeewater vermengd worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens deze bron van rijkswaterstaat komt het wel degelijk voor, zelfs in Nederland: "Het Volkerak wordt beschouwd als een tweehoofdige rivier, waarvan de ene tak in zee ontspringt en zout water aanvoert via de Zijpe en de Grevelingen en de andere zoet water door Steenbergse."

(zie pag. 89)

publicaties.minienm.nl/download-bijlage/52801/veen0005dl1.pdf
SimonV
6 jaar geleden
Weer wat geleerd! Plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor zover ik kan vinden is die bijna 100 jaar oude publicatie de enige plek waar het Volkerak wordt aangeduid als een "rivier".