Waarom kan de koninklijke familie niet voor de rechter verschijnen?

Ik had pas gehoord dat als de Koniklijke familie iets fout doet of zegt iemand anders moet vertellen waarom.....

Ze zij toch niet veel anders dan wij....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De koningin en de eerste troonsopvolger is onschentbaar. Dus ook de kleine Amalia...

De rest van de koninklijke familie zal zich net zoals ons voor de rechter moeten verantwoorden. Echter spelen hier vaak andere belangen mee en zal de RVD de koninklijke familie ten koste van alles afschermen, zodat ze niet voor de rechter hoeven te verschijnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Artikel 42 van de Grondwet luidt:
1. De regering wordt gevormd door de Koning en de ministers.
2. De Koning is onschendbaar; de ministers zijn verantwoordelijk.

De reden voor de Koninklijke onschendbaarheid is het feit dat de Koning(in) zich niet kan verantwoorden voor wat zij zegt. De Minister President vertegenwoordigt de Koning(in) in de Tweede Kamer. Het gevolg hiervan is dat de Koning(in) erg moet letten op wat zij zegt in het openbaar.

Toegevoegd op 21-05-2009 21:32:04
In de tweede bron vind je een boek met een uitleg van alle artikelen van de Grondwet. Artikel 42 wordt verklaard vanaf pagina 309. Vanaf pagina 311 wordt de onschendbaarheid uitgelegd.

Toegevoegd op 21-05-2009 21:35:53
Waar ik "zij" heb geschreven in het eerste deel van mijn antwoord, kan ook "hij" worden gelezen.
Antoni
14 jaar geleden
Ik meende altijd dat de rechters benoemd waren door de koning(in), dus dan is de rechter per definitie NIET onafhankelijk, dus heeft de tegenpartij nooit een eerlijke kans...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de rechter moet je je hoed afzetten en dat kan je Bea toch niet aandoen?