Waarom is Balkenende zo trots op de 'VOC-mentaliteit'?

Drugs, slaven, moord- en roofpartijen. Toch wel sneu eigenlijk voor aanwezigen die nog steeds in het VOC-sprookje van louter koffie-thee-en-chocola geloven. Zou Balkenende echt geen notie hebben? Geen flauw idee? Nee, dat kan toch niet: hij heeft er immers voor gestudeerd!

http://www.anarchiel.com/display/balkenende_verheerlijkt_handel_in_harddrugs

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Balkenende is inderdaad niet de man van de juiste woorden op het juiste moment. Eigenlijk weet ik nooit wat je aan hem hebt, over het algemeen niets :-(

Hij heeft (net als ik) weinig geleerd over ons koloniale verleden, dat is pas later op school ingevoerd. Het zou puur kunnen zijn dat hij het gewoon niet weet en niet wil weten ook, maar eigenlijk is dat beschamend voor de MP van een land als Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hij ziet handel in Afghanistan... Wat zou daar nu groeien wat de moeite waard is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
n.a.v. jou antwoord op de vraag: 'is het leger nog nodig' kwam ik ook op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo´n vermoeden had ik al... :-)'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van papaver? Heroïne dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
opium
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zegt het, dat heb ik niet gezegd... LOL :-))
Balkenende bekeek het door een rose bril.
Het ondernemende van de VOC wordt geroemd.
Dat er negatieve kanten aan zaten doet dan even niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Hij is wijs genoeg om wat jij schrijft te beseffen. Hij wilde volgens mij benadrukken dat wij niet in de Jan Salie-mentaliteit moeten (blijven) verkeren.
Dus krachtig vooruit, initiatiefrijk, niet bij de pakken neerzitten; kortom de Rotterdam-mentaliteit zal ik maar zeggen (niet lullen, maar poetsen).
Dat zo'n uitlating van Balkenende wat drollig overkomt: tja hij is geen goed acteur!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij zelf in zijn vrije tijd graag piraatje speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eerder dat Balkenende daarmee bedoeld dat de handelsgeest van de Nederlanders momenteel ver te zoeken is...

Maar goed...

Als je terug kijkt naar de tijd van de V.O.C. dan denk ik dat wij niet de enige waren die moordend en plunderend over de wereldzeeën trokken. Met de nodige kolonisaties...

Maar in hoeverre heeft het zin om terug te kijken in het verleden. Het gaat er niet om wat er gebeurde, maar hoe de handelsgeest was. Dankzij de V.O.C. kregen we wel de Engelse vloot in (ik meen) 1648 klein door Buckingham Palace onder vuur te nemen. Dit is alleen maar de V.O.C. gelukt om door te dringen op de Theems in London. Maar dit even ter zijde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft met name te maken met het idee dat de VOC voorruit strevend en ambitieus was. Ze waren de eerste multinational en hadden behoorlijk veel macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je je dan toch echt meer moet verdiepen in de geschiedenis in de gouden eeuw. Toen heette het nog de Republiek en waren we een van de grootste handelaren in de wereld. Toen had men een mentaliteit door erg welvarend te worden dmv handel. In die tijd waren er hele andere normen en waarden tegenover 'slaven'. Als klein landje toch zoveel in de wereld in handen hebben, daarop is men trots. Jij zingt toch ook het Wilhelmus? Ik denk dat jij eerder niet door hebt wat je hier aan de kaak probeert te stellen. Natuurlijk doelde Balkenende niet opde slaven en moord. In die tijd waren de grootste roofpartijen trouwens in Duinkerken die zoveel mogelijk Hollandse schepen probeerde te kapen. Dit hoorde bij Frankrijk destijds. Ik wil niet zeggen dat Holland zulke lievertjes waren. Maar in de gouden eeuw werd Nederland vaak binnen gevallen vanuit Frankrijk, Spanje en Groot Brittannië. Als je nog meer vragen hebt over de gouden eeuw geef ik daar graag antwoord op. Maar mensen die denken dat Balkenende dit met opzet deed om mensen te choqueren moeten zich toch maar even achter de oren krabben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vind ik dat Balkenende zich had moeten verdiepen voor het gebruik van deze metafoor.