Allegorie van de grot.

Wat zou er gebeuren als de gevangenen van 'plato's grot' vrij zouden komen en het werkelijke beeld van de realiteit onder ogen zouden krijgen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Allegorie_van_de_grot

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie vraag zeg! Het verhaal zegt (als ik me goed herrinner) dat er 1 vrijkomt, boven gaat kijken (de gehele waarheid ziet), en dat alles dan, teruggekeerd, met geen mogelijkheid uit kan leggen aan de anderen. Ze denken dat hij gek is....

Als ze _allemaal_ naar boven zouden gaan?
Velen zouden die 'gehele waarheid' zien maar allemaal weer anders de feiten selecteren en interpreteren denk ik. Ze zouden een taal, een begrippenkader missen om alles wat ze ervaren met elkaar te delen, vermoed ik.

Misschien is de grap wel dat wij, al wetenschappend en discussierend en filosoferend, allemaal als groep LANGZAAM richting uitgang grot lopen. Waar we nooit HELEMAAL aan zullen komen of zo. Onderweg pratend en puzzelend:) dat is het leven misschien wel.

Echt een Heel Goede Vraag zeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die denken dat iemand ze in een grot neergezet heeft..

Toegevoegd op 11-05-2009 16:07:21
Ze beschouwen de realiteit die zij in de 'grot' gezien hebben namelijk als de enige juiste en dat is de enige realiteit die ze kennen; hun referentiekader. De werkelijke realiteit (zo die al bestaat) is dan niet te begrijpen en zal voor hen minder echt lijken dan de realiteit die ze al kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou hij aanpassingsproblemen hebben, daar hij een ander idee heeft van de Vormen. Toch zou men ze herkennen. Volgens plato was het ook zo met de Ideeënwereld.

Ik denk overigens dat ze misschien stiekem weer naar de grot zouden verlangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zouden het niet geloven, gewoonweg ontkennen en denken dat er iets niet in orde is en dat het snel wel weer bij het oude zou zijn...

In feite zitten wij in een grote grot (de TV), Plato heeft gelijk...

Toegevoegd op 11-05-2009 17:00:38
Jij doet alles om je eigen waarneming te verdedigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he Xinix, zoiets zei ik ook, maar aan de duimpjes te zien was dat het het verkeerde antwoord.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets om geven hoor... it is just another point of view, has nothing to say about you...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi ik weet, maar soms is het vervelend als ik zelf gewoon heel erg vind dat ik gelijk heb.. (steekt nog wel eens de kop op :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik ook... pijnlijk is dat...
Ik vrees dat de aanblik van de werkelijkheid ondraaglijk is voor de meeste mensen, zoniet voor iedereen. Wat wij nu kunnen weten is voor veel mensen al niet te verteren en zij maken er een hemel en een hel bij om het aan te kunnen. Ik denk met xinix dat wij de werkelijkheid zouden verwerpen en iets anders verzinnen.