Waarom wordt er géén statiegeld gegeven op kleine plastic flessen en lege blikjes?

Volgens mij heeft dit alleen maar voordelen:

Het ruimt lekker op (denk aan de gigantische hoeveelheid zwerfvuil in plaatselijke sloten,en langs wegen)
Je voorziet plaatselijke verenigingen, eventueel jeugd van een zakcentje dmv het inleveren (denk ook aan de thuis-/daklozen)

Dit moet in dit land van regels en verordeningen toch te realiseren zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, want in de VS gebeurt dit al decennia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ook in Duitsland

Het beste antwoord

Niet cost-effective begreep ik. Maar dat kan bij de prijs van de frisdrank worden gedaan lijkt me, de vervuiler moet immers betalen en dat is de consument in dat geval lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De fabrikanten vinden het te duur en hebben er geen zin in. Dat is zo'n beetje de enige reden. Goed lobby werk lijkt me. SITA vind het niet erg. Meer werkverschaffing voor hen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze oosterburen doen ze dit wel. Denk ook dat de voordelen niet tegen de kosten opwegen. Zou wel lekker opruimen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan ga ik met vrachtwagens lege blikjes en flessen naar Duitsland rijden, daar word je rijk van.
Nooit aan gedacht. Zou fantastisch zijn . Als het zoals de meesten gv antwoorders schrijven dat het te duur zou zijn, dan in hoeveelheid of in volume. Je zou snel een heleboel jongeren ea zien blikken en plastic flessen opruimen. De cijfers van zwerfvuil liggen in tonnen euro's.