Waarom zeggen mensen als je zegt van :"Ik wil in het leger of de marine !" Zie Extra Uitleg...

" O, je bent toch nie op de aarde gebracht om je kop eraf te laten schieten ?!" Is het dan zo erg ? Ik wil al vanaf mijn 5e levensjaar in het leger of de marine. Ze denken toch niet dat ze hierdoor mijn mening kunnen veranderen?

Pas reedt ik met een vriend naar de voetbal, toen vroeg hij :" Wat wil je later worden ?" Ik vertelde van het leger en de marine. Zegt hij :" Dat wou ik ook eerst." Dus ik vraag :" Nu niet meer ?" "Nee, ik mag niet omdat ik niet op de wereld ben gezet om mijn kop eraf te laten schieten." Nou ja zeg. Is er iemand die ook in het leger of de marine heeft gezeten ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 uit respect voor je keuze.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je . Het zit eigenlijk gewoon in mijn bloed . Is er eigenlijk nog iemand die in het leger wil of heeft gezeten.???
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
weet je ik doe de opleiding als een pantserinfanterie, en iedereen denkt dat het ongelofelijk gevaarlijk kan zijn, maar dat valt wel mee je moet er wel altijd op voorbereid zijn maar als je wordt uitgezonden is het maar een kleinen kans dat je word neergeschoten als je het leuk vind moet je t gwn doen mijn opleidng is zwaar waar je komt er wel doorheen

Het beste antwoord

Ha, die Eempje;

Als jij het als je ideaal ziet om militair te worden en je bewust bent van de risico's moet je dat gewoon doorzetten. Als je diezelfde lullige vraag weer krijgt kun je altijd nog antwoorden met "Nee, ik ben op de wereld gezet om ervoor te zorgen dat jouw kop er niet af wordt geschoten".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als je in het leger of de marine zit, word je nu eenmaal vaak met de dood geconfronteerd en daar schrikken mensen van. Doodgravers of ondernemers hebben ditzelfde.

Dat neemt niet weg dat je gewoon moet doen wat je wil met je leven!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je kijkt naar het percentage doden op het totale militaire apparaat van Nederland over de afgelopen jaren, dan lijkt het me dat het overgrote merendeel van de militairen het wel overleeft.

Op zich lijkt het mij ook wel een leuk beroep. Maar ja, in de tijd dat ik me op een carriere moest concentreren was ik nu niet bepaald echt in topvorm... veel en veel te zwaar en al die lichamelijke inspanningen die leken mij dus niet te doen.

Inmiddels (ruim 30 kilo lichter) denk ik er heel anders over, maar volgens mij ben ik met mijn 30+ nu net iets te oud om daar nog aan te beginnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan je het niet gewoon proberen. Misschien zie ik je dan tegen die tijd in het leger . Of de marine. Marine lijkt mij leuker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mij ook... mijn leven op de zeeën en oceanen slijten... heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, integendeel. Ik ben echt dol op de zeeën. Ben aan het overwegen nog een studie maritieme biologie te gaan volgen in de avonduren. Heeft me altijd al heel erg geboeid.
Ik heb niet in het leger gezeten maar ik heb wel respect voor mensen die dat doen. Zij zijn degenen die in de stront gaan zitten als het nodig is zodat anderen dat niet hoeven te doen. Bedenk wel dat zij de vrijheid hebben om niet naar een oorlog hoeven te gaan door de vele soldaten die in voorgaande oorlogen zijn gesneuveld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het bij het leger een verhoogd risico bestaat dat je terecht komt in een vuurgevecht. Gezien het onvoorspelbare karakter van het vuurgevecht bestaat er een reeële mogelijkheid dat een kogel je kop raakt. Dit kan dodelijke gevolgen hebben. Voor veel mensen is dit een onplezierlijke gedachte. Men waarschuwt daarom mensen in de directe omgeving van dit gevaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel in het leger gezeten en er een geweldige tijd gehad.
Dit was weliswaar in de tijd van de dienstplicht maar mensen vergeten dat de dienstplicht niet meer bestaat bij gratie van de regering.

Zoals al aangegeven is er inderdaad een risico dat je in een oorlogssituatie terecht komt maar iedere dag dat je in de auto stapt is er ook een kans op een fataal ongeval.

Dat betekent voor mij dat als je het echt graag wilt je er voor moet gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb groot respect voor mensen in de Nederlandse strijdkrachten, en waardeer het enorm dat mensen ervoor kiezen het leger of de marine in te gaan. Ik ben trots op het werk dat onze jongens en meisjes doen, voor ons en voor anderen in de wereld, soms met gevaar voor eigen leven. En mensen in jouw omgeving zouden ook trots op je moeten zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leger is een achterhaalde vorm van defensie. Dit omdat de aanvalsmethodieken sterk verbeterd zijn. Denk hierbij aan biologische en chemische wapens. Hierbij helpt een militairtje niet.

Tevens denk ik dat het leger ontstaan is uit penisnijd en dan niet bij vrouwen maar bij mannen onderling. Oorlog uberhaupt is penisnijd. Het ene land wil het andere laten zien hoe groot zijn penis (= leger) is. Net zoals geloven onderelkaar. Onze God is groter geschapen dan jullie God...

Enfn, ikzelf vind het leger een achterhaald concept/
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wist je dat er in Afghanistan tegenwoordig meisjes naar school gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was er ook zonder oorlog van gekomen... Je kunt mensen ook anders overhalen om iets voorelkaar te krijgen. Tenminste zo heb ik het altijd geleerd gekregen. Of was jij vroeger op het schoolplein eentje die iedereen inelkaar sloeg omdat je anders niet wist hoe iets voorelkaar te krijgen?
Stel je vriend dan de vraag waarvoor hij dan wel op de aarde is gezet. Ieder zijn eigen roeping toch? En ik geloof niet dat iedereen zijn kop er zomaar even afgeknalt wordt.
Over het algemeen zitten we in vreedzame missies soms met een verhoogd risico op verwondingen en/of de dood. Wil het niet baggataliseren maar vind ook dat we het in een juist perspectief moeten zien.
Ik ben trots op onze jongens (en meisjes) en heb respect en waardering dat ze bereidt zijn het hoogst mogelijke offer te leveren wat een land van iemand kan vragen.
M
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zal zelf niet zo snel in het leger gaan, maar heb wel respect voor de mensen in het leger. Statistisch is de kans op een ongeluk in het verkeer volgens mij zelfs groter dan de kans dat je omkomt in militaire dienst (tenzij je met een legervoertuig rijdt ;-). Bovendien zijn er genoeg andere functies in het leger waarbij je niet in de vuurlinie zit, zoals ingenieurs en artsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf niet in het leger gezeten en ik vond het bepaald niet erg dat ik niet hoefde op te komen voor dienstplicht want ik had toch andere carrière plannen.

De meeste mensen hebben denk ik gewoon een verkeerd beeld van het leger.
Ik spreek zo af en toe nog wel eens beroeps militairen. De meeste zijn erg blij met hun werk. Ze reizen veel, krijgen via defensie opleidingen ed. en ze hebben toch het idee dat ze nuttig werk doen. Er zitten zeker risicos aan hun werk en daar zijn ze zich zeker van bewust. Ze weten dat als ze uitgezonden worden er een heel reële kans is dat ze niet terug komen en toch gaan de meeste in dienst om uitgezonden te worden. Van diegenen die ik gesproken heb vonden de meeste toch dat als de wereld een klein beetje veiliger wordt door hun doen het de moeite waard was. Daarbij hoor ik ook argumenten als: een arts of verpleegster in een ziekenhuis loopt ook iedere dag kans op 1 of andere rare ziekte. Drugs gebruikers hebben immers ook zorg nodig en 1 prik in genoeg... (en dat gebeurt heel regelmatig!) Degene die me dat vertelde vond toch dat hij liever tegen een verdwaalde kogel op loopt dan langzaam moet wegkwijnen. Het is maar wat je een acceptabeler risico vind.....

Daarbij: De kans dat je bij het soort missie dat Nederland uitvoert sneuvelt is niet heel bijzonder groot. Uruzgan is met afstand het gevaarlijkste dat Nederlandse militairen hebben moeten doen zins de Korea oorlog. Echt serieuze tegenstand heeft het westen namelijk niet. Kijk maar naar hoe Nederlandse militairen in Afghanistan zijn gesneuveld: Ongelukken, bermbommen en een enkele toevalstreffer. Daadwerkelijke gevechten zijn bijzonder eenzijdig.

Echt risico is er natuurlijk wel een grootschalige oorlog maar tenzij de Amerikanen hun 'the Hague invasion act' gaan uitvoeren of de moslim wereld massaal besluit alle ongelovigen te gaan uitroeien of China de wereldmacht wil grijpen oid. lijkt de kans daarop mij erg klein. Daarbij kom je in een dergelijk geval toch niet uit onder het soldaatje spelen. We kennen immers nog steeds een dienstplicht en de opkomstplicht herinvoeren is een kleine handeling in Den Haag.

maw: Aan alle beroepen kleven risicos en in ons westen is militair zijn bij lange na niet het meest gevaarlijke beroep meer. Of dat nu een echt positief punt is is een tweede. Het zegt ook veel over de arbeidsomstandigheden van bepaalde beroepsgroepen.....
Iig ga je in Nederland al heel lang niet meer het leger in om 'je kop er af te laten schieten'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn vader zit al 20 jaar (of langer) bij het leger. Hij heeft onderhand een hoge functie, maar dat doet er even niet toe. Het is werk met veel risico's (uitzendingen), maar als je dit wilt, moet je dat doen. Die mensen zijn ook nodig.
Verder wilde mijn vader vroeger een ding absoluut niet worden.. : commando.