Ligt aan de omstandigheden. Als je kijkt naar het veenmeisje, dat is na zoveel eeuwen nog steeds behoorlijk intact. Ook Gotzi zag er na zoveel eeuwen nog "goed" uit.
Het heeft te maken met luchtvochtigheid, temperatuur, insecten wel of niet aanwezig, soort grond, etc.
Dus eigenlijk geen peil op te trekken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met 'vergaan' bedoel je denkelijk dat er niets meer van over is. Dat is natuurlijk heel verschillend, een mens van 150 kg, zal langer nodig hebben dan eentje van 45 kg.

De snelheid van het ontbindingsproces hangt sterk af van de omgevingsomstandigheden: hoe warmer en vochtiger, des te sneller. De huid verkleurt in de dagen na overlijden eerst tot groen en na ongeveer 2 weken wordt de huid zwart. De tijd die hiervoor nodig is hangt sterk af van de omgevingstemperatuur. De lichaamstemperatuur, die na het overlijden gedaald was tot de omgevingstemperatuur, begint na enige tijd weer te stijgen door de warmte die bij de afbraakprocessen vrijkomt. Door de geproduceerde gassen zet het lichaam op en kan een waterlijk gaan drijven. De verschillende gassen zorgen tevens voor de typische lijkenlucht.

De haren laten na 5 tot 8 dagen los. Na een week begint het lichaam op te zwellen door de gassen en vorming van het rottingsvocht. Na 2 weken ontstaan de rottingsblaren. De nagels laten 10 dagen na overlijden los.

Uiteindelijk zijn, na enkele weken, de weke delen (organen, huid, ...) verteerd en omgezet in gassen en vloeistoffen en blijft het skelet over. In voor bacteriën ongunstige omstandigheden kan het lichaam mummificeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan ook heel snel: crematie bijvoorbeeld.