Koninginnedag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijft Koninginnedag waarschijnlijk. Dat feestje op dertig april vieren we toch ook niet ter gelegenheid van Beatrix of wel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat blijft hetzelfde. koninginnedag is namelijk ter ere van Koningin Juliana. De moeder van Koningin Beatrix...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als willem-alexander koning wordt, dan wordt maxima koningin... jammer voor wim-lex, maar dit feestje gaat dus aan hem voorbij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beatrix heeft voor 30 april gekozen, houden zo. Als Willem Alexander koning wordt, Willem IV en niet III, kan hij kiezen wat hij wil, zijn eigenlijke verjaardagsdatum is goed genoeg. Als we zouden besluiten de datum vast te leggen, zouden we de naam dan niet moeten veranderen in zoiets als "Oranjedag" of "Koningshuisdag"? Het is jammer dat het zo dicht op 1 en 5 mei is, maar als Amalia koningin gaat worden hebben we dan het probleem niet met Sinterklaas? Er zijn in alle opzichten pro's en contra's tegen elk voorstel in te brengen. Zoals ik het nu zie, laat het maar zoals het is. 30 April is een dag dat we Koninginnedag voor meer dan 55 jaar vieren, is dit niet het begin van een traditie?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon hetzelfde!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat het koninginnedag blijft. Sowieso heeft het vroeger ook nooit koningsdag geheten, de dag heeft namelijk zijn oorsprong in prinsessedag, wat werd gevierd ter ere van de verjaardag van (toen nog) prinses Wilhelmina.

Nu ik dat schrijf: misschien wordt prinsessedag wel in ere hersteld, op de verjaardag van Amalia!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk weer 'Prinsessendag', zoals vroeger het geval was.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net als "zo plat als een dubbeltje" nog bestaat, zal ook "koninginnedag" blijven staan. Mijn buitenlandse collega's spreken vol lof over dit feest, zonder te weten waar het om gaat, trouwens ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koekhapdag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koninginnedag blijft koninginnedag. Simpel omdat het een dag was ter ere van de verjaardag van koningin Juliana. Tijdens Beatrix periode als koningin zijn we dit blijven vieren. En waarschijnlijk zal dit ook zo blijven als Willem-Alexander koning is. Het heeft nu dus niks meer te maken met de verjaardag of wat dan ook van de huidig zittende vorst.