Stel: iemand komt te overlijden door een messteek en is donor. Dader komt in de gevangenis maar heeft een nieuwe nier nodig... (zie extra)

...en de gestokene zijn/haar nier is beschikbaar en is ook nog eens een goede match voor de dader.
Het zou hypothetisch kunnen; hoe wordt er dan gehandeld?
Je weet immers niet wie de donornier krijgt, dus de familie kan hier ook niets tegenin brengen.

Maar er zal toch wel iemand zijn die afweet van de situatie; zal deze dit toch door moeten laten gaan?
Of zou dit gewoon door moeten gaan?

(Of het in de praktijk wel eens zal gebeuren, dat laat ik hier even buiten, maar het is natuurlijk mogelijk!).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is in Nederland nog steeds mogelijk dat de familie weigert het lichaam af te staan. Op deze manier kunnen ze dus donatie tegen gaan.
Daar komt bij dat er een voorkeurs behandeling bestaat, iemand die levenslang in de gevangenis blijft, heeft minder kans als een kind van 11, daar zijn speciale commisies voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is dat zo? Ik dacht juist dat er helemaal geen verschil werd gemaakt in Nederland.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht het wel ja, er is gewoon een lijst met mensen die in aanmerking voor een donor komen. Deze is ingedeeld uiteraard naar wie het langst ingeschreven staat, maar ook naar bij wie de succes kans het hoogst is. Dit ligt niet direct aan bijvoorbeeld leeftijd, maar aan leef gewoonten, als je rookt moet je stoppen, heb je ongeneeselijke kanker dan kom je al niet op de lijst etc.
Als je eenmaal op de lijst staat kunnen ze niet wijgeren, maar voor je op de lijst staat zijn er allerlei screeningen.

Andere antwoorden (6)

ik denk dat het precies zo is zoals je het zelf al zegt; theoretisch zou het kunnen maar in de praktijk zal dit niet zo gauw voorkomen. al is het maar om de reden dat nierpatienten weinig energie hebben en naar mijn idee echt niet met een mes rond gaan lopen zwaaien, ze hebben wel wat anders aan hun hoofd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik doel ook niet persé op nierpatienten. Kan net zo goed iemand zijn die ineens een nieuw hart nodig heeft, of weet ik wat. Laat ik het zo formulieren: de dader heeft ACUUT een nieuwe nier nodig. Dus tijdens zijn daad had hij nog geen last van nierdisfunctie.
En ik vind het onzin om te zeggen dat nierpatienten wel iets anders aan hun hoofd hebben dan iemand neersteken, maar dat terzijde.
Je zou er inderdaad niet aan moeten denken dat dit gebeurd. Maar je hebt gelijk, het zou kunnen gebeuren. Ik denk dat het toch maar gewoon door moet gaan. Als donor heb je immers aangegeven je lichaamsdelen af te staan aan iemand anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gezien het anonieme donor systeem in Nederland is dit in theorie natuurlijk mogelijk. Ik geloof niet dat er in Nederland zo goed wordt samengewerkt tussen ziekenhuis, justitie en donor organisatie dat dit voorkomen kan worden. Al vind ik het wel vreemd dat iemand die vast zit voor een moord een nieuwe nier zou krijgen. Van mij mogen ze zo iemand onder aan de lijst plaatsen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Charlotte;

Jouw extreme, maar eigenlijk wel grappige voorbeeld geeft exact aan waarom anonimiteit bij een donorregistratiesysteem zo belangrijk is. Op het moment dat je donoren keuzes laat over wie er wel of niet voor hun organen in aanmerking zouden mogen komen krijg je al gauw heel pijnlijke situaties.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is heel goed mogelijk. Donoren zijn altijd anoniem dus de familie zal dit niet te weten komen. Ook medewerkers zullen niet weten dat het om de dader en het slachtoffer gaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de doodsoorzaak zal waarschijnlijk niet staan 'vermoord door die-en-die'. Dus ik denk dat niemand in de beslissingsketen, noch de doktoren, er iets van af kunnen weten.