Wordt de 5 euro munt een definitief betaalmunt (zoals de euro etc.)?

Of is dit alleen ter gelegenheid van de vierhonderd jaar oude relatie tussen Nederland en Amerika is het Manhattan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Zal ook een beetje aan de inflatie liggen denk ik. Er waren ook ooit 5 gulden biljetten, die zijn ook vervangen door munten... Geld werd minder waard, dus 5 gulden kwam meer in omloop, en munten gaan inderdaad langer mee! het is ook niet voor niets dat de 1 en 2 eurocent zijn afgeschaft. Ze hadden te weinig waarde. Als het zelfde gebeurt met het 5 euro biljet, zullen daar waarschijnlijk ook munten voor in de plaats komen. Maar als het een herdenkingsmunt is, dan zal dit niet de definitieve munt zijn die in omloop wordt gebracht, verwacht ik!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry. Was net een paar seconde later met een vergelijkbaar antwoord.

Andere antwoorden (5)

Ja anders is het geen euro-munt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die kans is heel groot, de omloopsnelheid van het 5,00 biljet is zo groot dat het veel sneller verslijt en daarom uit roulatie moet worden genomen. Een munt gaat per definitie veel langer mee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat denk ik niet, zal misschien wel mogen maar is veel te onhandig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De munten zijn een wettig betaalmiddel, maar wel alleen in Nederland. Er wordt een beperkt aantal munten gedrukt. De munt zal dus niet het biljet gaan vervangen. De munt is echt ter herdenking van gemaakt.
Er zijn al meerdere van dit soort munten te krijgen. Voor een overzicht kun je de bronnen raadplegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk voorlopig nog niet. Niet dat ik de euromunten en biljetten heel mooi vind (Heb soms nog wel eens heimwee naar die prachtige guldenbiljetten), maar het geldsysteem zit evenwichtig in elkaar en voldoet om die reden prima. Maar in de toekomst kan het best zo zijn dat het geld minder waard wordt en dat het om die reden praktisch kan zijn om het biljet van vijf euro te vervangen voor een munt. Nu wordt die munt nog gebruikt als uitzondering, zodat die speciaal geslagen munt niet verdwijnt tussen alle andere vijf euromunten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daar hoef je toch geen sorry voor te zeggen??? We dachten gewoon hetzelfde! :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarom een +1 ;)