waarom zeggen collega's ''fijne avond'' als ze het kantoor verlaten,?

ze zeggen eigenlijk ppff ben blij dat ik naar huis kan..waarom dit nep-gedrag? ik bedoel hoe ''fijn '' kan je avond zijn? eten tv kijken en naar bed?...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10K

Het beste antwoord

Misschien dat jíj het zo ervaart, 'blij dat ik naar huis kan' en zonder enige intentie je collega's een fijne avond wenst, omdat jij dat zelf zo vindt, maar hoe weet je of dat andersom ook zo is?

In de omgeving waar ik werk, gaan de mensen heel goed met elkaar om. Het goedenavond wensen bij het naar huis gaan, is uiteraard een ritueel, maar de intentie, 'Ik wens jou een goede avond en ik hoop je morgen gezond weer te zien', is authentiek. Mocht ik merken dat die intentie afvlakt of zelfs verdwijnt, dan maak ik dat ik een andere baan vind.

En hoe fijn kan je avond zijn? Wat doet eten met je? Eten is een sociale activiteit. En het is heel lekker. Geniet van iedere maaltijd en je draagt bij aan je eigen geluk. En TV-kijken? Wie zet bij jou een pistool op de borst zodat je niet iets anders kan gaan doen? Lekker een stuk wandelen, wat sporten, lezen, muziek luisteren of zelf spelen, met je huisdieren spelen of met je kinderen. Studeren zelfs. En naar bed gaan vind ik ook geen straf. Moe van alle activiteit van de dag, tevreden met mezelf en met de wereld, heel bewust even liggen en ontspannen vóor ik me innestel om in slaap te vallen. Bij mij komen vaak de woorden van Edel Maex in gedachten: "Het is nu jouw beurt om even helemaal niets te doen en om gedragen te worden. Voel hoe de aarde je draagt."

Ik heb gemiddeld genomen héerlijke avonden, ook op werkdagen. En als ik naar huis ga aan het einde van een werkdag en ik wens mijn collega's een 'Goedenavond' dan bedoel ik dat ik ze een avond toewens die minstens zo fijn is als dat ik ze meestal heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dit is gewoon uit beleefdheid, en standarisatie.

En voor sommigen is de avond wel fijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat ik bedoel is : het is hetzelfde als iemand vragen die je tegenkomt ''hee, hoe is t''? eigenlijk vraag je dit omdat het ''hoort'' stel dat iemand antwoord ''ja superkut. mn cavia is dood, ik ben mn baan kwijt en mn vriendin is bij me weg'' dat is niet het antwoord wat je verwacht en wat je wilt horen, maar de vraag ''hoe is het ?is net als ''fijne avond'' je zegt het wel maar ...meen je het ook?
Waarom zo negatief denken,ik denk niet dat je dit als "nep gedrag"kunt opvatten.Je kunt 's avonds heel veel gezellige dingen doen,en wensen dat jou ook toe.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sociale wenselijkheid denk ik + als je elkaar elke dag ziet en elkaar toch wat goeds wenst om de zakenrelatie in stand te houden, dan is "fijne avond" best gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Na gedane arbeid is het goed rusten" Dus als je een fijne, ontspannen avond hebt gehad heb je weer energie voor de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik nog werkte ging ik met plezier naar kantoor. Mijn collega's zag ik gemiddeld per dag meer uur dan mijn eigen vrouw. Het is dus heel belangrijk om naast alleen collega ook vriend met elkaar te worden. Als dit niet lukt, is het niet de juiste omgeving voor jou. Zorg dat je een plek vind waar je je 100% thuis voelt. Dan zeg je met volle overtuiging iedere avond tegen je collega's: "fijne avond".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg niet standaard "fijne avond", maar ook dingen als "eet smakelijk", "veel plezier bij je orkest", "succes met badminton" en "sterkte bij die saaie bestuursvergadering". En dat zeg ik allemaal omdat ik geïnteresseerde ben in mijn collega's en ze werkelijk een fijne avond, lekker eten, plezier, succes en sterkte toewens.

En waarom niet? Ik breng vijf dagen per week een derde van mijn tijd door in het gezelschap van mijn collega's. Dan is het wel zo fijn om ook echt contact met ze te hebben, toch?