Indien WillemAlexander straks koning wordt, waarom wordt, zoals ik overal lees, Maxima dan koningin en geen prinses?

Immers, Hendrik, Bernard en Claus waren prins en geen koning, terwijl ze getrouwd waren met Wilhelmina, Juliana resp. Beatrix, die koningin waren.
Het staatshoofd is een koning of een koningin, maar dat kan toch maar een van beiden zijn en niet allebei?
Kunt u me de logica van het huidige stelsel vertellen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Volgens De Telegraaf vindt een meerderheid van CDA, PvdA, VVD en GroenLinks dat de Argentijnse prinses het verdient om koningin te worden genoemd. "Ze is een voorbeeld van integratie en gastvrijheid", zegt GroenLinks-leider Femke Halsema.

De Kamer vindt dat het kabinet zich over de kwestie of Máxima 'koningin' moet worden of 'prinses' blijft, moet buigen op het moment dat de troonwisseling zich aandient. Zo is dat ook besloten bij het debat van zes jaar geleden waarin de Tweede Kamer toestemming gaf voor het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima. Wijlen prins Claus en prins Bernhard hebben overigens nooit de titel 'koning' gekregen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Tweede Kamer vindt het volstrekt logisch dat prinses Máxima straks de titel koningin krijgt als haar man prins Willem-Alexander koning Willem IV wordt.

Volgens een ruime meerderheid van CDA, PvdA, VVD en GroenLinks verdient Máxima het om koningin te worden genoemd. „In de harten van de Nederlanders is ze dat al en ik kan me voorstellen dat we dat ook formaliseren”, zegt CDAKamerlid Liesbeth Spies. Ook GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema kan zich daar in tegenstelling tot haar voorganger Paul Rosenmöller in vinden. „Prinses Máxima is een voorbeeld voor integratie en gastvrijheid”, aldus Halsema, die nog wel overleg in haar fractie moet voeren.

TRADITIE

Net als Nederlandse staatsgeleerden wijst de Kamer erop dat het traditie is dat de echtgenotes van Oranjekoningen koningin worden genoemd. „Dat moeten we voortzetten. Bovendien trekken Máxima en Willem-Alexander samen op; dus geef ze ook dezelfde titel”, aldus PvdA-Kamerlid Mariëtte Hamer. Volgens Kamerlid Willibrord van Beek geldt voor de VVD hetzelfde. De SP neemt nog geen standpunt in.

Volgens de Kamer moet het nieuwe kabinet zich over de kwestie buigen op het moment dat de troonswisseling zich aandient. Dat is ook overeengekomen bij het debat over de toestemming voor het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima bijna zes jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In landen met een koningshuis werkt de rangorde van koning en koningin net als bij het kaartspel: koning is hoger dan koningin. Omdat de troonsopvolger de hoogste rang moet hebben, konden Hendrik, Bernhard en Claus niet de titel koning krijgen, want daarmee zou deze 'aangetrouwde aanhang' een hogere titel hebben dan Wilhelmina, Juliana en Beatrix.

Een opvallend verschil tussen de drie genoemde heren en Maxima is, dat Maxima een vrouw is en dus met de titel koningin niet boven koning W.A. zal uitstijgen.

Het is dus in de koningshuisregels al vastgelegd, maar Nederland zal er ongetwijfeld ook nog een jaartje over willen vergaderen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Gast;

Ik wil nog wel verder gaan; laat Maxima koningin worden en Wim-Lex fijn Prins der Nederlanden & Waterschappen blijven. Dan kan hij zich fijn bezighouden met waar hij goed in is en vieren wij koninginnedag op 17 mei misschien met beter weer dan met een koningsdag op 27 april.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft nog steeds met het verleden te maken, waarbij mannen in hoger aanzien dan vrouwen. wanneer Bernard en Claus koning werden genoemd, zouden mensen eerder het idee krijgen dat zij staatshoofd zouden zijn. bij vrouwen (maxima) is dit niet het geval, doordat willem-alexander koning en staatshoofd is.